Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Stemmen

leave a comment »

15 maart 2017. Het is zover. We mogen weer. Ik ben er licht van in mijn hoofd. Het voelt alsof ik zweef. Maar ik weet al lang op wie ik ga stemmen. Natuurlijk heb ik even getwijfeld, maar dat was in het kader van mezelf informeren. Lang heeft het niet geduurd. Uiteindelijk geloof ik meer in stemmen met je hart dan rationeel of financieel. De kleur van dat potlood is niet voor niets rood, hè? Denk niet wit, denk niet zwart, maar stem in de kleur van je hart. Zoiets.

Goed. Ik heb er zin in dus. Enthousiast stap ik bij het stemlokaal naar binnen, waarbij ik struikel over de dorpel. ‘Au, godverdomme!’ Ik heb mijn teen gestoten. Dat ik geen christelijke partij stem heb ik waarschijnlijk inmiddels verklapt. Dat mag vast niet, want ik word fel aangekeken door de leden van het stembureau. ‘Sssst!’, klinkt het. Een beveiliger pakt mij bij mijn elleboog en kijkt mij indringend aan. Zonder iets te zeggen wijst hij op een poster met gedragsregels. Een van de pictogrammen geeft aan dat stemverheffing verboden is.  Om de spanning te doorbreken wijs ik achterom naar de deur en zeg: ‘Jullie kiesdrempel is te hoog.’

Even lijkt het erop of ik word eruit gezet, maar dan wenkt de voorzitter van het stemlokaal mij. Na de formaliteiten, die wij op gedempte toon afhandelen mag ik mij naar het stemhokje begeven. Het lijkt wel of iedereen hier zijn stem wil sparen, denk ik geamuseerd. Ik vouw het stembiljet helemaal open en bekijk de achterkant. Er staan een soort wolkjes op. Zeker voor de zwevende kiezers. Maar dat ben ik niet, dus ik draai het papier om en staar naar de vele kolommen. Ik glimlach bij sommige namen. De Haas en Van Leeuwen zitten natuurlijk goed bij de Partij voor de Dieren. Kuiken (PvdA) en Kip (CDA) hebben hun naam dan weer niet per se mee. Hé, Wim Kok bij de SGP!?

Genoeg! Ik spreek mijzelf in gedachten vermanend toe. Stemmen nu. Ik pak het rode potlood en check de punt. Ik zet een stip in het bolletje voor de naam van de kandidaat van mijn keuze en begin langzaam te kleuren. Bedachtzaam, versier ik mijn Tweede Kamerlid. Het potlood fluistert roze, roept dan rood en schreeuwt me uiteindelijk fel toe. Tevreden bestudeer ik het resultaat. Ik heb mijn stem weer volledig gebruikt.

Written by thehotstepper

maart 15, 2017 bij 12:19 pm

Geef een reactie

