Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Walhalla

leave a comment »

De kantine oogt overeenkomstig haar naam. Tegeltjes aan de muur, tegeltjes op de vloer. Eenvoudig meubilair, bestaande uit tafels met formica bladen en degelijke stoelen met stalen buizenframe. Erboven een scala aan gelijksoortige lampen, maar ze zijn dus allemaal net anders. Hoger, vlak onder het plafond hangt de feestverlichting. Zwarte snoeren met gekleurde peertjes. Als ik niet zo oud was, had het mogelijk iets exotisch. Nu voelt het op nostalgische wijze vertrouwd.

Het publiek op deze afterparty is van mijn leeftijd. In een hoek naast de bar staat een groep twintigers. Als ze geen selfies zouden maken, vielen ze niet eens uit de toon. Iedereen doet maar wat. Op het podium speelt een bandje jazzy salsa met een dancebeat. Niemand schenkt er aandacht aan. We praten, we drinken.

De bar wordt gerund door twee zestigers. Ze zijn hun eigen glazenhalers. Spoelen doen ze ook zelf. Geen kapsones. Je hoeft ook niet lang te wachten op een drankje. Bestellen gaat bijna vanzelf. Oogcontact, twee vingers in de lucht en, hoppa, weer twee bier.

Komt het door het tempo, of de omgeving dat ik mij weer jong, zeg zestien, voel? Ik zak dieper weg in een geruststellend roesje. Morgen lijkt ver weg. Morgen is voor volwassenen en ouwe lullen. Vanavond is hier, onvermijdelijk en nu. V for victorie, of twee bier, ook goed. Vanavond ben ik in Walhalla.

Written by thehotstepper

januari 22, 2017 bij 11:25 am

Geef een reactie

