Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Maastunnel

leave a comment »

De appel valt niet ver van de boom. Meneertje lult honderduit terwijl hij gezeten in een stoeltje aan mijn stuur met mij door Rotterdam fietst. Dat hij daarbij alles wat hij ziet benoemt, maakt hem tot een soort TomTom. Zelfs Jules de Corte zou met hem door de stad kunnen fietsen.

Bij Maashaven wijst hij mij op de boten die er liggen aangemeerd. Ik vraag hem waarom ze daar liggen. Hij is even stil, al kon ik hem als het ware horen denken.
‘Die boten, papa, die liggen daar gewoon te chillen.’Ah, ok. Dan weet ik dat ook weer. We fietsen verder en slaan bij de Maassilo rechtsaf.
‘Kijk’, roept mijn kleine stadsgids, ‘ik ziet de Euromast.’ Hij wijst hem voor de zekerheid ook aan. Hem verbeteren heeft geen zin, want aan de overkant steekt het gezichtsbepalende gebouw fier af tegen de grauwe wolkenlucht. Bovendien is ik ziet natuurlijk correct Rotterdams.

‘En daar ligt een hele grote boot!’ Ik vertel hem dat dat de SS Rotterdam is. Dat die boot ook Rotterdam heet. Daar wordt hij weer even stil van…
‘Grappig’, zegt hij dan, ‘daar wonen wij. Wij wonen ook in Rotterdam, hè, pappa?’ Dat klopt als een bus. Ik begin weer over de Euromast. Daar gaan wij naar toe.
‘Maar die ligt aan de andere kant van het water…’ Ik kan zijn gezichtje niet zien, maar dat hij even zijn mond houdt, betekent dat hij aan het nadenken is. Stilte kan veelzeggend zijn.

Ik wacht even zeg dan dat het klopt en dat we daarom ook naar de tunnel fietsen.
‘Gaan we dan onder de tunnel naar de overkant, papa? Ik geef hem een aai door zijn bruine krullen. Lokaal chauvinisme en trots op het verbale redeneervermogen van mijn zoon vechten om voorrang: Rotterdammers gaan niet gewoon door, maar onder de tunnel door…

Written by thehotstepper

januari 16, 2017 bij 10:02 am

Geef een reactie

