Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Overbodig

with one comment

We leven in een wegwerpmaatschappij. Er wordt veel geproduceerd en we kopen het nog ook. Dat we dus regelmatig afval produceren of oude spullen weggooien is een tweede natuur geworden. Dat we daarbij zelden nadenken of iets nog nut kan hebben voor een ander is best triest.

Laatst was ik bij de vuilstort, toen ik bij het weggooien van kromme gordijnrails een fietser op mij af zag komen rijden. In een vloeiende beweging stapte hij in volle vaart vlak voor de ijzerbak af en slingerde het rijwiel zo in de container. Nog voor het achterwiel stilviel, was hij lopend al weer de poort uit. Verbaasd keek ik hem na. Wat was er mis met zijn fiets? Die leek nochtans prima te functioneren.

Zelf zou ik het anders hebben aangepakt. Ik zou de tweewieler op Marktplaats hebben gezet of naar de Kringloopwinkel hebben gebracht. Hergebruik van een artikel vind ik namelijk mooier en praktischer dan recyclage van het materiaal. Voor dat laatste is immers weer productie nodig, en begon ik niet met te stellen dat er teveel wordt geproduceerd?

Ik vind het ook heerlijk om te snuffelen tussen tweedehands spullen. Of het nu bij een Kringloopwinkel, een antiquair of vintageshop is, ik kom er graag. Dat wat voor de een afgeschreven is voor de ander in een behoefte voorziet, vind ik een mooie gedachte.

Gisteren verloor ik een handschoen. Bijna had ik de andere weggegooid, ware het niet dat ik iemand ken die ooit een hand is verloren. Wil hij geen koude handen krijgen in de winter, dan moet hij een paar kopen. Daarvan is per definitie een van beide overbodig. Zonde, maar hé, een en een is twee, al klinkt dat in dit geval wat raar.

Ik zal de handschoen bewaren en vandaag even langsbrengen. Nu maar hopen dat het de juiste is, want anders blijkt een en een alsnog geen…

Written by thehotstepper

januari 13, 2017 bij 10:29 am

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Zo jammer van die fiets, maar misschien had hij die gepikt of zo. Er moet een verhaal achter zitten 😉

    Darling Doormat

    januari 13, 2017 at 3:41 pm


Geef een reactie

