Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Kerstboom

leave a comment »

Op het binnenterrein van het huizencomplex is een kerstboom geplaatst. Hoewel het best een mooie boom is van zeker vier meter hoog, ziet het er een beetje sneu uit. De takken zijn goed verdeeld en de boom is mooi kegelvormig. Hoewel hij in een bos minder zou opvallen dan op het lege binnenterrein, zou hij er meer op zijn plaats zijn. Bovendien, dat weet ik zeker, zou hij in de natuur fier rechtop staan. Op het pleintje staat hij enigszins scheefgezakt onder de loodgrijze wolken.

Bomen hebben veel geduld. Ze moeten wel, want ze kunnen nergens naar toe. Toch heeft deze boom een hele reis achter de rug. Misschien was hij opgetogen dat hij na tien jaar of meer op reis werd genomen en nam hij het bijtende gevoel aan de voet van zijn stam, waar de tanden van de zaag zich naar binnen vraten, voor lief. Daar sta je dan, uniek in je soort, hier tussen de stenen, denk ik. Met mijn hand ga ik door zijn takken. De naalden voelen hard en zacht tegelijkertijd.

De volgende dag staat de boom er nog. Iemand heeft een oud, morsig snoer feestverlichting met ledlampjes tussen zijn takken door getrokken, maar is vergeten de stekker in een stopcontact te steken. De bovenste helft van de boom is hij ook vergeten. Kon zeker geen ladder vinden die lang genoeg was. Een deel van het snoer ligt in slordige cirkels op de grijze tegelvloer. De combinatie feest en led heb ik hoe dan ook nooit begrepen, maar lijkt in dit geval meer dan ooit te slaan als kut op dirk.

Twee dagen lang gebeurt er niets. De boom staat te staan en lijkt lankmoedig te berusten in zijn lot. Na drie dagen is de boom opgemerkt door meer bewoners. Zijn onderste takken zijn nu getooid met de restanten van kerstversiering die de mensen niet goed genoeg vonden voor in hun eigen huizen. Een halve slinger, een kerstman met een been en hier en daar een bal. De kleuren vloeken hartgrondig, waardoor het er mistroostig uitziet als de uitgelopen make-up van een middelbare vrouw na een iets te wild feest.

Ik hoop dat het leven van de boom tot nu toe een feestje was. Aan zijn naalden te zien, is het een fijnspar. Een volwassen fijnspar kan tot 50 meter hoog worden. De oudste boom ter wereld is mogelijk een fijnspar in de Zweedse provincie Dalarna. Zijn leeftijd  werd in 2008 geschat op 9555 jaar. Het zijn feitjes die mij triest stemmen als ik naar ‘onze’ boom kijk. Zo hoog zal hij nooit worden, laat staan zo oud.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe rotter ik het vind. Ik besluit hem een zo prettig mogelijk uiteinde te geven, dus zoek ik de langste ladder die ik kan vinden en hang een bal vogelvoer zo hoog mogelijk in zijn takken. Zo is hij in de donkere dagen voor Kerst niet alleen, terwijl het leven langzaam uit hem vloeit en het nieuwe jaar dichterbij komt. De dagen worden al weer langer, maar de dagen van deze boom zijn geteld.

Written by thehotstepper

december 18, 2016 bij 12:42 pm

Geef een reactie

