Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Meeuwtjes

with one comment

Ik ben geen vogelliefhebber. Dieren die van zichzelf geen natte neus hebben, daar heb ik niets mee. Vogels hebben bovendien veren en vleugels en horen daarom wat mij betreft per definitie niet op weg of voetpad, maar in de lucht of in een boom. Goed, watervogels daargelaten. Maar ook daarvoor geldt: niet op weg of voetpad, maar daar waar je hoort. In het water dus.

Vogels, die zich daar niet aan houden: ik kan me er best aan storen. Vooral als ze groot en arrogant zijn. Kraaien hebben dat bijvoorbeeld. Die staan dan ergens in het gras, vlak langs een wandelpad en die kijken je dan zo aan van, wie ben je? Wat mot je? En uiteindelijk vliegen ze dan nerveus op, zonder dat ik daartoe aanleiding geef. Meeuwen, idem dito. Vooral die grote, met zilveren vleugels. Die bespieden je dan zo hautain met hun gele ogen, dat je je bijna afvraagt wat je hen hebt misdaan. En hoe kalm je ze ook nadert, uiteindelijk vliegen ze altijd geagiteerd en gejaagd weg.

Er is één uitzondering. Dat is een kleiner exemplaar meeuw. Dat soort meeuwtje heeft een rood snaveltje en rode pootjes. Zie, ik ga al liefkozend verkleinwoordjes gebruiken. Het beestje lijkt eerder geïnteresseerd dan uit de hoogte, geamuseerd in plaats van hoogmoedig en veeleer op een leuke manier eigenwijs dan irritant pedant. Hoewel het uiteindelijk ook altijd wegvliegt als ik te dicht nader, doet het dat schijnbaar onverstoord en gracieus.

Omdat ik geen vogelliefhebber ben, ken ik uiteraard niet alle soorten bij naam. Thuisgekomen besloot ik mijn meeuwtje te googelen. Meeuw, rode snavel, leverde roodsnavelmeeuw, maar die leeft in Nieuw-Zeeland, dus kan het niet zijn. Meeuw, rode pootjes dan maar. Kijk, dat lijkt er meer op. Het moet een kokmeeuw zijn. Nu snap ik ook waarom ik het beestje mag. Ik ben dol op lekker eten en heb veel respect voor koks.

Written by thehotstepper

december 14, 2016 bij 11:28 am

Geplaatst in column

Tagged with , , , , , , ,

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Prettig en altijd leuk om een tweede maal te lezen. Dat is uitzonderlijk, want de hap die ik op WP moet doornemen wordt steeds groter en daar moet ik uit noodzaak over “vliegen” 😉

    Darling Doormat

    december 15, 2016 at 11:07 am


Geef een reactie

