Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Coimbra

leave a comment »

Wat kun je anders doen in een onbekende stad dan rondslenteren en je ogen en oren de kost geven? Het loopt tegen het einde van de middag, de avond is onderweg, staat bijkans voor de deur. Hoewel het zondag is, gonst het in de Coimbra van bedrijvigheid. Het nieuwe collegejaar is aanstaande en de ontgroening van de eerstejaars is in volle gang. Misschien moet ik nuldejaars zeggen? Ik ben niet zo goed ingevoerd in het corporale studentenleven…

De feuten zijn in ieder geval uitgedost in rare kostuums in felle kleuren en het is duidelijk dat ze er nog niet echt bijhoren. Aan een koord om hun enkels slepen zij een ketting van frisdrankblikjes achter zich aan, zodat ze overal goed te horen zijn. De ouderejaars zijn allemaal formeel gekleed in zwart en wit. De overhemden steken fel af tegen de zwarte broeken, giletjes en colberts. Sommigen dragen zelfs een zwarte cape. Wie niet beter zou weten, gaat op zoek naar Harry Potter. Tegen beter weten in verwacht ik hem half-en-half ook tegen het lijf te lopen.

Hoofdschuddend sla ik af naar een van de zijstraatjes. Na nog een paar afslagen worden de straatjes smaller en stiller. In de verte hoor ik ijl de klanken van een trompet. Langzaam nader ik het geluid. Naarmate ik dichterbij kom meen ik de artiest te herkennen. Ja, verdomd als het niet waar is: Chet Baker. Wat kun je, dwalend in een onbekende stad, doen wanneer je Chet hoort? Precies.

En dus loop ik naar binnen bij een jazzbar op een hoekje van een stijl straatje. In de deuropening staat een glanzende contrabas uitnodigend op wacht en op een groen-witte tegelvloer staan eenvoudige eikenhouten meubels. Op de hoek van de bar staat een fles Ginja, een Portugese kersenlikeur, die mij welkom heet. Onnodig uit te leggen dat ik er mij aan het schrijven zet. Het drankje is heerlijk koel: saúde!

 

Written by thehotstepper

oktober 17, 2016 bij 7:00 am

Geef een reactie

