Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Aanslag op gemoedsrust

leave a comment »

Hebben terroristen gewonnen? Nee, zeker niet. Het is het eerste wat in mij opkomt: nee. Toch schuilt er een zekere wenselijkheid in dit antwoord. Het is niet zo dat ik mijn leven rigoureus heb aangepast; zo ging ik afgelopen zomer nog naar een vierdaags muziekfestival in België dat volgens velen weleens het volgende terreurdoelwit kon zijn. Ook kom ik vanwege mijn werk dagelijks op de twee grootste treinstations van Nederland. Ik gedraag me er niet anders dan anders.

Goed, op het festival liet ik mijn rugzak thuis, maar dat was eigenlijk wel bevrijdend – een mens heeft niet zoveel nodig – en op de stations lees ik nog steeds lopend een krant of boek. De aandacht voor mijn omgeving is minimaal en louter erop gericht tegen niemand op te botsen.

Toch ben ik stiekem wel opgelucht dat bijvoorbeeld de braderie in Lille niet doorgaat. Ik ben al jaren van plan erheen te gaan. Nu het niet doorgaat hoef ik me persoonlijk tenminste niet bezwaard te voelen dat ik dit jaar liever oversla. Zoete citroenenrationalisatie, maar ik ben weer niet gezwicht voor terrorisme, waarover ik dagelijks in de kranten lees.

Zowel terreur, de dreiging en de maatregelen ertegen krijgen veel aandacht in de media. Ik merk dat ik mij echter pas echt zorgen begin te maken wanneer het een tijdje stil is. Wanneer er enige dagen of weken niet ergens in Europa weer een aanslag is gepleegd.

Het is alsof de kans dat ‘hier’, in mijn land, of erger nog in mijn stad, iets gebeurt erdoor groter wordt. Het besef dat het ook ‘bij ons’ zou kunnen gebeuren wortelt dieper met iedere aanslag, maar juist ook wanneer er niets gebeurt. De stilte voor de storm is onheilspellender dan het geweld zelf. Angst gedijt blijkbaar goed tijdens windstilte. Hebben terroristen misschien dan toch gewonnen?

Written by thehotstepper

augustus 20, 2016 bij 11:57 am

Geef een reactie

