Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Kommunikaazie

leave a comment »

Ik zit op het terras van La Bodega. Mooie naam vind ik dat. Praktisch en to the point. Om er maar een buitenlandse term tegenaan te gooien die ik wel begrijp. Ze hadden me gewaarschuwd: het Spaans in Andalusië is wel even anders dan in de rest van Spanje. Het maakte mij niet veel uit. Ik spreek de taal toch nauwelijks. Cerveza, vinho –met een B – en gracias. De eerste twee gaan aardig, voor de laatste gebruik ik steeds het Portugese obrigado.
Zojuist kreeg ik een tapa bij mijn biertje. Schelpjes in knoflookolie! Ze waren zo vers dat je het zand tussen je tanden voelde knarsen! Ik schreeuw niet, maar ben enthousiast. Vandaar de uitroeptekens.
Ik moet aan Klaas denken. Klaas, de vader (een personage?) van Nico Dijkshoorn. Volgens Nico kon Klaas als geen ander uitleggen hoe lekker of hoe geweldig iets was. In Spanje bijvoorbeeld. Daar was Klaas fan van.
Klaas sprak geen woord Spaans. Net als ik. Het verschil tussen Klaas en mij is dat hij zijn best niet deed om het te leren. Hij vond alles prachtig, zolang als hijzelf niet hoefde aan te passen. Bij mij werkt dat anders. Ik vind het geweldig om een gesprek te voeren. Een gesprek dat van twee kanten komt. Ik doe mijn best. Heb met de beste bedoelingen uitgelegd dat ik geen Spaans spreek. Ik denk dat het helpt, want de ober schakelde van onverstaanbaar Andalusisch over in  Spaans. En hij praat ineens een stuk langzamer. En hij kijkt mij aan. Best lang. Op de een of andere manier scheelt dat toch.
Bovendien heb ik net het gerecht gekregen dat ik heb besteld, zonder naar de kaart te wijzen. Hoera! We communiceren! De rode wijn die ik, tussen neus en lippen, erbij bestelde smaakt fantastisch en combineert goed. Het is vast geen huiswijn. Mijn Spaanse vriend herkent een genieter. De Klaas in mij jubelt.

Written by thehotstepper

maart 2, 2016 bij 11:34 pm

Geef een reactie

