Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Bijna lente

with 2 comments

Ik zit op een bankje op Centraal Station. Nog geen zin om naar huis te gaan. Ik zit met Lavinia Meijer. Niet echt natuurlijk, maar ik luister naar haar muziek op de koptelefoon van mijn iPod. Ze had er natuurlijk ook zelf kunnen zijn. Zondagavond zat ik nog te zuipen met schrijvers en muzikanten in een kroeg op de Witte de Withstraat. Het begon allemaal heel onschuldig met wat voordrachten in de middag. Toen ik na middernacht mijn fiets opzocht, bedacht ik dat ontsnappen niet erg is zolang je niet op de vlucht slaat.

Vanmiddag ben ik weer op weg naar huis. Maar ik heb geen zin om het station te verlaten. Het is er zo lekker druk. De zon schijnt lange oranje stralen op de gezichten van de voorbijgangers die mij passeren. Ze zien er mooi uit. Maar geen van allen lijkt mijn kant op te gaan. Is er iemand die mij ziet zitten? Terwijl harpklanken mijn trommelvliezen en mijn gemoed strelen, stromen mijn tranen als trage slakkensporen over mijn wangen. Eenzaamheid is niet erg zolang je maar weet te genieten van het alleen zijn.

Zoiets was het toch, wat ik onlangs las? Was het Hanna Bervoets of Alex Boogers die het, al dan niet in andere bewoording schreef? Ik lees ze graag. Beiden zijn bazen! Ik lees veel de laatste tijd. Een gelukkige bijkomstigheid van alleen zijn. Je moet er voor open staan, want het is soms lastiger om geluk te aanvaarden dan leed – met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, Boogers…

Is de lente nu dan toch echt in aantocht? Mijn iPod shuffelt naar Primavera door Einaudi. Het zal wel waar zijn dus. Het stemt mij melancholisch, want ik weet niet of ik zoveel belofte aan kan. Maar denken aan wat je niet hebt wanneer je weet dat je het nooit zult krijgen is zelfgekozen leed – op zeker Bervoets – en als ik ergens voor kies, dan is het niet om te lijden, maar om te genieten. Van verhalen, van muziek, van ontmoetingen, van mensen. Ik droog mijn tranen en laat mij meevoeren door de dikke stroom forenzen en passanten.

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. herkenbaar

    Nico

    februari 25, 2016 at 1:51 pm


Geef een reactie

