Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Zwelg

leave a comment »

Wat doet een mens zichzelf aan? Mijn tranen zitten losser dan vroeger, dus ik had kunnen weten dat ik mijn eigen kleine hel op aarde kon creëren. De vriendenclub is wandelen en ik blijf achter in het grote, galmende vakantiehuis. Zoonlief ligt te slapen in ons tweepersoonsbed. Van die (b)engel hoef ik geen troost te verwachten. De Hasseltse jenever verdooft enigszins, of zet juist de tranenkranen wijder open. Mevrouw Ouboter doet haar duit in het zakje. Ik zou haar het zwijgen moeten opleggen, want met haar tot vlijmscherp geslepen oneliners als zielenprikkers en hartsvangers fileert ze me tot op het bot.
In mezelf mompelend, half meezingend draai ik caleidoscopische rondjes in de woonkamer, die me, zo alleen, voorkomt als een balzaal. Herinneringen en toekomstdromen vechten om voorrang. Ik verdwaal in verhalen. Ik ga eindeloos op in mezelf. Zwelg. En besef, dat ik me kan verliezen, maar dat dat wel fout moet gaan. Ook verlangen naar een nieuwe dag, een mooie dag doet pijn. Ik huiver in mijn warme, ruige wollen trui. Draag hem, maar kan er niet in schuilen.
De haard is een kil zwart gat en de lucifers zijn kwijt. Het is nog godvergeten vroeg, maar doe er nog maar een. Wat is het heerlijk om te janken om de liefde. Het is zo mooi. Te huiveren en jezelf te omarmen.
De lucifers zijn gevonden. Het vuur is gestookt. Ook al ging alles trager dan normaal, ik ben weer geland. Het is wel even klaar voor vandaag. De rest kan ook later. De Hasseltse in de spoelbak gekiept. Mevrouw O. op tien zodat ik haar ook in de slaapkamer hoor. Zoontje van drie knort tevreden als ik me naast hem uitstrek. Door een kier in de gordijnen valt een strook oranje licht van de ondergaande zon.
Niets doet er nog toe. Ik kan niet kapot. Ik kan het best zelf. En zo niet, dan toch, want ook als ik mezelf geen bescherming bied, dan weet ik dat ik een vader ben, een zoon heb, om mij te lijmen als ik breek. Met hem slapend als een prins naast mij, laat ik me nog een keer gaan, wetend dat als we wakker worden, is hij mijn koning, ben ik zijn indiaan.

Written by thehotstepper

december 20, 2015 bij 4:52 pm

Geef een reactie

