Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Ellende

leave a comment »

Gisterenavond stond ik tevreden op uit mijn stoel. Ik was weer rustig in mijn hoofd en ook mijn lichaam leek minder om aandacht te schreeuwen. Als ik het toen had moeten zeggen, dan had ik de dag samengevat als een goeie dag. Ik was veel buiten geweest in een herfstachtig Kralingse Bos, had eenmaal thuis ongegeneerd lang gedoucht om lekker warm te worden. Daarna at ik lamssaucijzen van de islamitische slager hier om de hoek en keek ik onder het genot van een wijntje en een goed gevuld kaasplankje naar een Noorse tragikomedie op het Belgische Canvas.
De bliepjes van mijn telefoon, die een kamer verder lag negeerde ik. Aan de toon kon ik horen dat het vooral regen- of nieuwsberichten waren en een whatsapp. Ik kon toen nog niet vermoeden dat het nieuwsberichten regende. Onderweg naar bed, griste ik het toestel van het kastje. Heb je het nieuws gehoord? Aanslagen in Parijs. NU!
En dus zat ik even later met mijn telefoon in mijn ene en de afstandsbediening in de andere hand het nieuws te volgen. Bataclan, daar had ik kunnen staan. Rue de Charonne, daar sliep ik in een hotel een paar weken geleden. Boulevard Voltaire, daar heb ik wat voetstappen liggen.
Het komt wel erg dichtbij. Hoe anders is het om terreur te ervaren dan over terreur te vernemen! Wat er gisteren in de straten van Parijs gebeurde, gebeurt al jaren in talloze steden in het Midden-Oosten. Bijna achteloos nam ik daar kennis van. Of niet, zette de TV uit of op een ander net, al die ellende…
Ellende stamt van alja (een ander) lende (land) en verwees oorspronkelijk naar verblijf in een ander land. Elders. Welnu, de ellende is niet meer van andere landen en weg zappen heeft geen zin. Uiteraard zijn er die de gebeurtenissen direct aangrijpen om te protesteren tegen het opnemen van vluchtelingen. Mensen die zich in ellende storten. Die vluchten voor wat ‘ons’ nu wordt aangedaan in Parijs. Volgens mij snap je het dan niet.
Dit soort protesten werkt even ontwrichtend als de laffe terreurdaden. Ze ermee gelijkstellen gaat me te ver, maar de term collaboratie komt wel op in mijn gedachten. Als het doel van terreur is om te ontwrichten, dan draag je daar als onnadenkende schreeuwer zeker aan bij. Dat ik met deze column mijn steentje bijdraag, het zij zo. Ik heb er tenminste een nachtje over geslapen en ellendig voel ik mij toch wel.

Written by thehotstepper

november 14, 2015 bij 10:34 am

Geef een reactie

