Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Hoera, nieuw bier!

with one comment

Het was droog. Eindelijk. Na een dag van opeenvolgende buien voelde het fris. De avond was jong en uitnodigend. Ik fietste op mijn dooie akkertje door de straten van de stad. Op diverse terrassen zaten mensen te praten, te drinken of te eten en uit openstaande deuren van cafés klonk een mengeling van geroezemoes en muziek.
Ik parkeerde mijn fiets op de hoek van een kruising tegen een lantaarnpaal, keek even om mij heen en stak de straat over naar het volle terras van Proeflokaal Faas. Eerst maar even binnen kijken of er bekenden zijn. Ze waren er. Ik kreeg een biertje in mijn handen gedrukt en even later een broodje pulled pork. Is me dat even lekker binnenkomen. Ik had niets besteld.
Vervolgens klom Mark Lotterman op het biljart en begon te spelen. Er zijn van die avonden dat alles lijkt mee te zitten. Mijn geluk kon niet op. Vrienden en vriendinnen, eten en drinken, zang en gitaar van een van Rotterdams beste, zo niet de beste troubadour.
Er was een bierproeverij. Maar dat wist ik van te voren. Het was dan ook niet geheel toevallig dat ik mijn neus liet zien om er vervolgens mee in de boter te vallen. Rotterdam heeft een nieuwe brouwer, hoera! LMNOP is de naam en als het niet waar was, zou ik het niet schrijven, daar mogen we trots op zijn. Altijd spannend, maar met De Pelgrim en Kaapse Brouwers, die de lat hoog hebben gelegd is het voor nieuwkomers niet vanzelfsprekend dat zij het gaan redden.
In dit geval twijfel ik daar niet aan. Zelfs de attitude is goed. Nuchter. En ook al klinkt dat in het geval van bier als een contadictio in terminis, het is een onmiskenbaar pluspunt.

‘Hé, maar Daan, waar staat dat eigenlijk voor, die naam?’, vroeg ik aan Daan Kemp, eigenaar en meesterbrouwer.
‘Oh, gewoon wat letters uit het alfabet. Het gaat tenslotte om de bieren.’
Ik hou daar van. En laat er met die bieren nu niets mis zijn. Het zijn er vier. Alle klassiekers, waarbij een mooie balans is gevonden tussen uitgesproken smaken en complexe ingrediënten.
Neem de Brown Ale, die met Mosaic hop is voorzien van een frisheid – met het zoete van mandarijnen en toetsen van exotisch fruit – waardoor naast de klassieke caramel- en toffeesmaak een extra dimensie is toegevoegd.
Ook de stroperige Export Stout heeft een verrassende suppletoir. Hoe het bier uit de tap stroomt geeft al aan dat het zoet is – het lijkt eerder solide dan vloeibaar – maar door de hoge bitterheid, is er toch een delicaat evenwicht ontstaan. Voor koffie- en chocoladeliefhebbers.
Door naar de blondere bieren. De Vienna Pale Ale gaat een absolute hit worden. Jammer dat dit bier niet aan het begin van de zomer op de Rotterdamse terrassen verkrijgbaar was. Het is fris, fruitig, een weinig extra gehopt, dus met een fraai bittertje, dat behalve dorstlessend, vooral naar meer smaakt.
Hetzelfde geldt wat mij betreft voor het paradepaardje, het vlaggenschip, het absolute visitekaartje van de jonge brouwer, de Rye Saison. Tot voor kort vrij onbekend in Nederland, maar tegenwoordig in opkomst. Het is een biersoort die zijn oorsprong vindt in Wallonië, waar het werd gebrouwen in de winter, om te kunnen worden gedronken in het oogstseizoen. Een van de voorwaarden waaraan het moet voldoen is dat het dorstlessend is. LMNOP is hierin met vlag en wimpel geslaagd. Door rogge toe te voegen, wordt de frisheid onderstreept. Samen met de Pale Ale is het doordat het zo lekker droog is, een zomerbier bij uitstek. Had ik al gezegd dat ik fan ben?

In het AD stond half augustus een artikel over het nieuwe 010-biertje. ‘LMNOP bekt lekker’, kopte het. Ik ben het daar mee eens, maar ik zou de slogan graag uitbreiden, want LMNOP bekt lekker, maar smaakt beter dekt wat mij betreft pas echt de lading.

Written by thehotstepper

augustus 31, 2015 bij 9:17 am

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mark Lotterman, maakt mooie muziek en bovendien een aardige gozer! Het bier is waarschijnlijk alleen in Rotterdam te krijgen? Mijn zusje maar eens polsen😉

    nielshagen

    augustus 31, 2015 at 1:03 pm


Geef een reactie

