Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Tiengemeten

with 2 comments

Ik kan niet zeggen dat ik een wintermens ben. Op dagen dat de hemel strakblauw is en de zon schijnt, dan heb ik er niet eens zo’n hekel aan. Alles ziet er anders uit als de zon schijnt – André had gelijk – zelfs een winterse dag waarop het vriest dat het kraakt lijkt dan minder koud. Even zag het er naar uit dat vandaag zo’n dag zou worden, maar tegen de tijd dat ik mijn ontbijt wegspoelde met een tweede espresso en de krant weglegde, was het grauw, grijs en somber. Mijn uitzicht vaal verlicht.

Eenmaal onderweg leken de wolken zich te verdichten en te verzakken en al gauw reed ik door een klein wereldje. En toen ging het ook nog zachtjes sneeuwen. Even overwoog ik om terug naar huis te rijden, maar in de cd-speler zat een cd’tje dat ik nog moest recenseren en het was lekkere muziek voor onderweg. Bovendien snorde de motor en blies de airco warme lucht, zodat het eigenlijk wel behaaglijk was.

Ik volgde de aanwijzingen op de borden boven de weg op goed geluk. A15 richting Zierikzee, A29 Oud Beijerland, bij Numansdorp eraf en rechtsaf de Provinciale weg op. Hoeveel wegen met de naam Provinciale weg zouden er in Nederland zijn? Op hoeveel heb ik al gereden? Ik moest mijzelf het antwoord schuldig blijven, maar het deerde me niet, want deze heeft knotwilgen en ik heb een zwak voor deze korte, stompe bomen, die koppig jaar in jaar uit nieuwe takken groeien. Knotwilgen in de mist stemmen mij blijmoedig melancholisch.

Via diverse dijken bereikte ik het eindpunt van mijn reis, het veer naar Tiengemeten. Ik parkeerde mijn auto even voor het middaguur op het uitgestrekte parkeerterrein. Het was gestopt met sneeuwen, maar het voelde ijzig koud. Kort overwoog ik meteen weer in te stappen, maar ik vermande me. Even rondkijken kon geen kwaad, ook al was ik de enige leven ziel, als je de vogels niet meetelde.

Het geluid van ganzen was overweldigend, maar ik zag ze niet. In een boomtop zat een dozijn kraaien. Door de mist leken ze zwarter dan ze toch al zijn. Even had ik het gevoel in een zwart-witfilm te figureren, maar toen ik mijn blik naar beneden wendde zag ik bleekgroen gras onder een filter van stuifsneeuw. Ik draaide me om en wandelde naar het haventje waar de pont met zijn klep omlaag roerloos lag te wachten.

Uit een camperbusje stapten twee mannen. Ze gingen aan boord. Ik hoopte niet dat ze de dieselmotor voor mij startten, want ik had besloten om niet mee te gaan. Mijn reisdoel negerend, keek ik om me heen en besloot dat dit tripje toch niet doelloos was. Eenmaal thuisgekomen zou ik erover schrijven en mensen zouden erover lezen en de schippers zouden niet voor niets aan boord zijn gegaan, doelloos naar Tiengemeten gevaren.

Het was twee voor twaalf. De boot vaart elk uur. Uit de dunne uitlaten, die verticaal omhoog wijzen aan de voor- en achterzijde van het vaartuig, walmden zwarte dieselpluimen. Plots kwam er een vrouw aangerend. Ze klemde een damestas tegen haar zij. Haar haren dansten als de manen van een paard. Het geluid van haar half hoge hakken mengde zich syncopisch met het ronken van de scheepsmotor en dat van de gakkende ganzen. Ik keek naar de schippers. Hadden ze haar gezien? Ik zwaaide. Ik wees. De vrouw was inmiddels vlakbij.

Ik wierp een blik op mijn horloge. Het was een voor twaalf. Op het nippertje stapte ze aan boord en liep met lange passen naar de stuurhut, terwijl de oprijdklep achter haar werd opgehaald. Dit heeft ze vast vaker gedaan. Eenmaal binnen werd ze zo te zien hartelijk begroet. Ik draaide me om en liep met mijn handen diep in mijn zakken, mijn hoofd diep in mijn kraag, tevreden terug naar mijn auto.

Written by thehotstepper

januari 23, 2015 bij 3:55 pm

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mooi verhaal, met plezier gelezen.

    Vriendelijke groet,

    Rob Alberts

    februari 5, 2015 at 3:13 pm


Geef een reactie

