Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Kerstgroet

with 2 comments

24 december 2014. Het is de dag voor Kerst. Hoewel de dagen weer langer worden, is daar weinig van te merken. Kerst is niet voor niets het feest van het licht. Toen ik opstond heb ik de lampen aangedaan. Inmiddels zijn we vijf uur verder en het is bijna middag. Toch zijn de kerstlampjes in de boom niet de enige verlichting in ons huisje die nog aan is. Het duister buiten heeft plaatsgemaakt voor een dof, schimmig, nevelachtig daglicht dat meer weg heeft van het type schemering dat Engelstaligen met dusk aanduiden. Het is alsof vandaag niet mocht aanbreken en de uren zich versmelten tot een langgerekt halfduister, dat de avond aankondigt.

Gelukkig bedacht ik mij na het ontbijt op tijd dat het nog lang geen avond was en dat wij dus niet na nog wat tv-kijken, een wijntje en een snackje naar bed konden. Sterker nog, eerst zouden we nog lunchen en het brood was op. Hoewel het vooruitzicht naar buiten te moeten niet aanlokkelijk was, nam ik een douche en kleedde me aan. De dichtstbijzijnde bakker is bijna zeven kilometer hiervandaan, dus ik had gelukkig een goed excuus om met de auto te gaan.

Terwijl de ruitenwissers met lange, trage bewegingen naar mij zwaaiden, staarde ik peinzend naar het grauwe en glimmende lint asfalt dat zich door het zacht glooiende landschap slingerde. Het was alsof mijn auto het opat, maar als ik in mijn achteruitkijkspiegel keek, zag ik het er even troosteloos bijliggen als zo-even, toen het zich nog voor mij uitstrekte. In de verte gaven donkergrijze vlekken in het oneindige smoezelige, bijna taupekleurige wolkendek aan waar bomen aan de horizon stonden. Als ik een akker passeerde in plaats van een weiland leek het uitzicht zwart-wit.

In mijn achteruitkijk spiegel bekeek ik mijn gezicht. Door het vale daglicht leken mijn wangen offwhite en mijn wallen en de strepen grijs in mijn haar leken mee te doen aan het spel om de wereld in vijftig tinten grijs weer te geven. Mijn ogen weigerden echter mee te doen. Hoewel ze eerder grijs dan blauw terug staarden, doorbraken ze de betovering van de ongenuanceerde wereld om mij heen. Ze fonkelden levendig en geamuseerd. Uit de speakers van mijn autoradio klonk Bing Cosby’s White Christmas.

Ik glimlachte. Dat ontbreekt er nog net aan. Sneeuw. Maar met temperaturen van boven de 10 graden Celsius hoeven we daar niet op te hopen. Gelukkig maar Het kan mij eerlijk gezegd gestolen worden en als (Kerst-)geluk moet afhangen van een cliché, nou, laat dan maar. Bovendien, je kunt dromen van een witte Kerst, maar voor mij is het heel eenvoudig: als de witte op is, dan drink ik de rode wel. Het is nu eenmaal wat je er zelf van maakt.

Fijne Kerstdagen!

Written by thehotstepper

december 24, 2014 bij 2:16 pm

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ook voor jou een stemmige kersttijd!

    Darling Doormat

    december 24, 2014 at 2:25 pm

  2. Fijne jaarwisseling nu het Joelfeest gepasseerd is. Het lengen der dagen is overigens verworden tot het uitpuilen der buiken. Maar dit volkomen terzijde.

    Etienne Stekelenburg

    december 27, 2014 at 4:34 pm


Geef een reactie

