Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Ziek

with one comment

    Ons zorgstelsel is ziek. Onlangs ontving ik een declaratieoverzicht van mijn Zorgverzekeraar. Hierop stond te lezen dat mijn apotheek de prijs voor een medicijn met een kleine zeventig procent had verhoogd. In de toelichting las is: Uitleg eerste uitgifte. Eerste uitgifte?, dacht ik. Ik gebruik dat medicijn al jaren! Dus ging ik verhaal halen.

    Eerst bij de zorgverzekeraar, maar die gaf aan dat een apotheker dit nu eenmaal in rekening mocht brengen. Op de vraag of het bedrag in verhouding staat tot de geleverde dienst dan wel tot de prijs van het medicijn kon geen antwoord worden gegeven. Iets met regels. Dan maar een klacht bij de Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA). Het antwoord liet even op zich wachten, maar kwam hierop neer dat apothekers dit bedrag nu eenmaal in rekening mogen brengen, alhoewel hierbij wel werd opgemerkt dat zij dit niet verplicht zijn. Het is dus aan de apotheker of hij dit wel of niet doet.

    Gewapend met deze informatie ging ik dus op weg naar Mediq Apotheek Noordereiland, die mij het medicijn had verstrekt. Omdat het goed is slecht nieuws direct te brengen, gaf ik aan een assistent-apotheker aan dat ik een klacht had met betrekking tot een factuur. Dat er geld in rekening was gebracht voor uitleg eerste uitgave, maar dat ik dit medicijn al jaren gebruik. Ze kon mij niet helpen. Huh?, dacht ik. Dus vroeg ik naar de bedrijfsleider. Na enkele minuten verscheen de bedrijfsleider, die vrijwel direct resoluut een kopie van een publicatie van de Consumentenbond onder de balie vandaan haalde. Het was een geroutineerd gebaar. Kennelijk had hij vaker klachten hierover gehad.

    Ons zorgstelsel is ziek. Dienstverleners als apothekers en zorgverzekeraars verschuilen zich achter regeltjes en sturen cliënten van het kastje naar de muur. De apotheker brengt voor dienstverlening geld in rekening bij de zorgverzekeraar, die dit vervolgens weer via het eigen risico van de verzekerde terug haalt. Een mondige klant kan nauwelijks ergens terecht, want ‘zo zijn de regels nu eenmaal.’ Maar zo is het niet! Sleutelwoord in zowel Prestatiebeschrijvingen voor de farmaceutische zorg als in de publicatie van de Consumentenbond is mogen.

    Mijn advies aan iedereen is om een rekening persoonlijk te voldoen en later te declareren bij de zorgverzekeraar. Vraag om de factuur en kijk die na. In principe kan je een Eerste uitgifte gesprek niet weigeren, maar je kunt hierover dan wel in gesprek voordat je betaalt en sta je achteraf niet voor een voldongen feit. Zo kun je bijvoorbeeld afdwingen dat je inderdaad de service en dienstverlening krijgt waarvoor je betaalt en voorkom je dat je administratief wordt genaaid.

    Op de site van de Consumentenbond is namelijk ook te lezen dat uit een recent onderzoek (augustus 2014) is gebleken dat slechts 1 van de 39 bezochte apotheken (2,6 %) zich houdt aan de regels die horen bij het eerste uitgifte gesprek. Laten we apothekers helpen en deze bedroevende uitslag opkrikken. Ik ga er bij mijn nieuwe apotheek direct werk van maken, al hoop ik natuurlijk dat dit niet hoeft.

Written by thehotstepper

november 7, 2014 bij 3:59 pm

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Straks blijkt dat Obama-care nog socialer is dan onze zorgverzekering. Wie had dat ooit bedacht.

    Etienne Stekelenburg

    november 7, 2014 at 10:22 pm


Geef een reactie

