Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Feyenoord till I die

leave a comment »

Bij mij om de hoek is een supermarkt, waar je een gratis kopje koffie kunt drinken. Afgelopen week bestudeerde ik in de buurt van het bankje bij het koffieapparaat mijn boodschappenlijstje toen ik werd afgeleid door een gesprek. Het ging tussen een paar jonge gasten en een bejaarde vrouw die op een scootmobiel zat. De mannen waren achter in de twintig. Een van hen had een Feyenoordpetje op en de andere had de naam van de voetbalclub in zwierige krulletters op zijn onderarm getatoeëerd. Ze liepen allebei op blauwe badslippers met witte strepen en droegen witte sokken. De oude vrouw droeg steunkousen in rode sandalen.

‘Als ze goed hadden gespeeld, dan hadden ze wel gewonnen’, zei de vrouw beslist. De mannen schudden lachend hun hoofd en een van hen maakte een wegwerpgebaar, waarna hij het sixpack bier van zijn maat overnam, opstond en naar de kassa begon te sloffen. ‘U was er niet bij. Staande ovatie kregen ze. Ik krijg weer kippenvel als ik eraan denk’, zei het petje, waarna ook hij overeind kwam en zich ook naar de kassa begaf. De oude vrouw keek mij hoofdschuddend aan.

‘Hadden jullie het over Feyenoord-Ajax?’, vroeg ik haar. Ze knikte. ‘Die jonkies snappen het niet. Drie keer de lat, één keer de paal. Die bal moet toch echt in het goal hoor. Zeker tegen Ajax moet je drie punten pakken, anders kan je het wel vergeten om kampioen te worden. De jeugd van tegenwoordig is te gemakzuchtig. Goed spel noemen ze dat!’ Afhoudend bracht ik mijn handen met de handpalmen naar haar toe tot op schouder hoogte en leunde lichtjes achterover. ‘Ik heb er geen verstand van. Bent u fan?’ Ze tilde haar jas, die over het stuur van haar scootmobiel hing op en toonde de sticker die daar was geplakt: Een doodshoofd met twee gekruiste kromzwaarden keek mij aan. FRFC  1908 I’M FEYENOORD TILL I DIE!

‘Uw geboortedatum?’, vroeg ik schertsend. Ze lachte hard en rauw, waarop ze in de hoest schoot. ‘Ik mag jou wel’, zei ze toen ze op adem was gekomen. ‘Maar zonder dollen, die gasten liepen lekker te spelen van de week, maar ze motten wel scoren. Pas als je scoort ken je winnen, en als je wint heb je goed gespeeld. Ik ben nu 86 en ik volg die club al zeker tachtig jaar. Feyenoord in hart en nieren, maar in het stadion kom ik niet meer. Mijn benen, hè?’ Ik knikte. ‘Feyenoord till i die. Maar dat zal nog wel even duren. Eerst wil ik ze nog een keer kampioen zien worden. Eigenlijk ben ik daar wel klaar voor, maar ik denk dat ik heel oud ga worden!’ Lachend om haar eigen grapje reed ze zwaaiend weg.

Written by thehotstepper

september 28, 2014 bij 1:13 pm

Geplaatst in column, rotterdam

Tagged with , , , , , ,

Geef een reactie

