Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Waddenweemoed

leave a comment »

Mijn vrienden hadden me van te voren gewaarschuwd dat Into The Great Wide Open (ITGWO) meer is dan een muziekfestival. Ja, ja, dacht ik. Maar nieuwsgierig vroeg ik: ‘Wat dan?’ VLIELAND, was het antwoord. Stuk voor stuk, met wie ik er het ook over had, spraken ze de naam van het eiland stellig en met ontzag uit. Vandaar dat ik het met hoofdletters schrijf.

Vervolgens lichtten ze toe: De bootreis, de wind, het wad, het bos, het strand, de rust, de gemoedelijkheid, het hotel, de mensen, het dorp, de straatjes en ga zo maar door. Ik kreeg de indruk dat het een magische plek is en bijna kreeg ik spijt dat ik dat ik had toegestemd om mee te gaan. Het klonk te mooi om waar te zijn.

Het kon eigenlijk alleen maar tegenvallen. Ik zou van een koude kermis thuiskomen. Ik probeerde mijn verwachtingen te temperen, maar dat lukte niet. Daarop besloot ik om er dan maar vol voor te gaan. Zin!, schreef ik op een blanco A4. Ik staarde naar het kleine woord dat zwart op wit, zo veel verwachtingen opriep, dat ik besloot om me erbij neer te leggen.

Ik keerde het papier om. Tabula rasa. Mijn eerste keer ITGWO, mijn eerste keer Vlieland. Ontmaagden is spannend, maar ik besloot om er van te genieten. Loslaten is een kunst. Net als ITGWO, net als Vlieland. Uit de kunst. Pico bello. Prima. Mijn vrienden hadden niets te veel gezegd. Zelfs de kater na de eerste avond slempen was mooi.

Nee, dan de ontnuchtering van het afscheid. Doeksen deed gewoon zijn werk, maar terwijl ik het kleine eiland langzaam uit het oog zag verdwijnen, voelde ik me treurig worden en ik zuchtte diep. Een van mijn vrienden legde een hand op mijn schouder en knikte. ‘Voel je het ook? Dat heet Waddenweemoed.’

Written by thehotstepper

september 18, 2014 bij 8:10 am

Geef een reactie

