Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

De zomer van de vermoorde onschuld

leave a comment »

‘Met doodse blikken in de rode ogen sjokken ze door het stof. Baby’s in bruin besmeurde pakjes op armen van moeders met witte zweetvlekken in hun jurken. Een hoogzwangere 18-jarige vrouw met blaren op haar gezwollen voeten zit in de schaduw van een checkpoint, haar even jonge echtgenoot met gebarsten onderlip naast haar.’
Bovenstaande alinea leest als het begin van een fictief verhaal of op zijn best op een column van een schrijver die misstanden aan de kaak wil stellen. Helaas is niets minder waar. Het is het begin van een krantenartikel door Remco Andersen uit de Volkskrant van maandag 11 augustus 2014.
‘’Veel kinderen zijn op de berg gestorven door uitdroging’, zegt Danoun Abda (35), die zijn familie in de schaduw van een een Koerdische checkpoint heeft geparkeerd.’ Geërgerd lees ik verder. Ik zit in de trein van Utrecht naar Schiphol. Het is een omweg, want de trein van Utrecht naar Rotterdam rijdt niet. Ik ben op weg naar mijn gezin. Mijn vrouw van begin 30 en mijn zoon van anderhalf. Ik schaam me dat het me stoort dat ik met een omweg naar huis moet. Het gaat me wel een slordige drie kwartier extra kosten.
‘’Vooral die tussen de drie en vijf jaar. Voor mijn ogen. We hebben ze achtergelaten waar ze stierven.’’
Tranen prikken achter mijn ogen. Ik had me nog zo voorgenomen om me niet te verdiepen in de verschrikkelijke berichtgeving over wat er in de wereld gebeurt en me niet te laten beïnvloeden. Het is zomer en bij zonneschijn hoort blijdschap. Mijn kleine jongen heeft leren lopen en dat kan hij steeds beter. We besteden veel tijd samen en terwijl ik dan met hem ben en naar hem kijk, moedig ik hem in stilte aan om zijn onbevangenheid niet te verliezen. Het is een van de redenen dat ik het abonnement op mijn krant had opgezegd. Ik wilde net als hij, kinderlijk van de zomer genieten. Maar wie hou ik voor de gek?

Written by thehotstepper

augustus 14, 2014 bij 8:07 am

Geef een reactie

