Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Kom op nou!?

with 2 comments

Onwetendheid en onverschilligheid strijden om de eer als het gaat om ongezonde levensstijl en overgewicht. Hetzelfde geldt voor spel-, stijl- en taalfouten. Zelf ben ik bewust met beide bezig. Ik streef ernaar om gezond te eten en als ik eens zondig dan doe ik het bewust. Ik weet dat ik fout zit, maar ik weet ook dat ik dat op allerlei mogelijke manieren compenseer. Ik schrijf graag en ik streef ernaar om dat foutloos te doen. Ook op dit vlak geldt dat als ik eens zondig, ik het bewust doe. Woordgrapje moet kunnen. De enkele keer dat ik onbewust een foutje maak, ben ik blij wanneer iemand mij corrigeert en wanneer ik zelf na uren, dagen of weken dat iets online staat ontdek dat er een fout doorheen is geglipt, verbeter ik het beschaamd, in de hoop dat het niemand is opgevallen.

Vandaag was ik in mijn sportschool. Ik train bij Basic-Fit. Met veel plezier, mag ik er gerust aan toevoegen. Zowel met de accommodatie als met de slogan ‘Kom op nou!’ is niets mis. Terwijl ik mijzelf in het zweet werkte op een Crosstrainer werd ik van alle kanten aangemoedigd. Tegenover het apparaat hangt een flatscreen aan de muur waarop opbeurende teksten en andere meer of minder relevante zaken voorbij komen. ‘ Jij bent hier, dus je bent goed bezig!’ Vind ik ook en voor de zekerheid zet ik het apparaat een tandje zwaarder. ‘Beyoncé en Jay Z leven aparte levens.’ Vind ik ook, maar als ik verder lees kom ik er achter dat ze avond na avond samen op het podium staan, maar dat ze niet eens in dezelfde hotels slapen. Dat is het mooie van taal, je kunt apart op twee manieren interpreteren en uit de context moest hier blijken wat er werd bedoeld.

Berichten wisselden elkaar af en ondertussen kwam ik in een heerlijke flow. Terwijl ik mijn benen en armen als vanzelf bewoog, ging er in mijn hoofd een knop om en kwamen ideeën als vanzelf. Het is een van de voordelen van met je lijf bezig zijn. Mens sana in corpore sano – een gezonde geest  in een gezond lichaam. Maar ik ben naast lijf en ziel ook Nederlander en behalve dat ik dus ontvankelijke ben voor gedachten en aanmoediging in de Nederlandse taal, ben ik ook vatbaar voor taalfouten. En er kwam er toch een voorbij! Op mij werkte het eerder als klap in het gezicht dan als tikje op de billen van bijvoorbeeld een personal trainer, hoewel beide bedoeld kunnen zijn als stimulans om net even harder te lopen, nog een laatste herhaling er uit te persen of als bedankje voor de geleverde inzet.

kom op nou

Au, dacht ik, terwijl het getal in de snelheidsmeter omhoog schoot. Was het om taalpuristen als mijzelf een oppepper te geven, dan was men in zijn opzet geslaagd. Ik betwijfel echter dat dit de bedoeling was. Vertwijfeld keek ik om mij heen, d, t of dt, het is lastig, maar Kom op nou!

Bij dezen bied ik mij aan als redacteur van de teksten die op de schermen in de fitnessruimtes in het land verschijnen. Mocht ik door omstandigheden een tijdje wat minder sporten – en dat komt best wel eens voor – dan kan ik altijd nog zeggen dat ik wekelijks bezig ben met de sportschool.

Written by thehotstepper

augustus 3, 2014 bij 2:32 pm

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Warmloper, dank je wel voor jouw artikel, leuk geschreven ook! Wij houden ook absoluut niet van dit soort foutjes en hebben het meteen laten aanpassen. Jij bent natuurlijk van harte welkom om een open sollicitatie te sturen! Met vriendelijke groet, Dustin van Basic-Fit.

    Dustin van Basic-Fit

    augustus 5, 2014 at 11:11 am


Geef een reactie

