Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Eskimokusjes

leave a comment »

Vanmorgen danste ik met meneertje in de woonkamer. Hij is bijna anderhalf en dansen is voor hem gewoon rondjes draaien, terwijl hij met zijn wijsvinger boven zijn hoofd zwaait. Het gevolg is dat ik hem na het eerste refrein moet opvangen als hij te duizelig wordt. ‘Zo, ben je zo wibbly wobbly?’, vroeg ik hem toen we hijgend tegenover elkaar op de houten vloer zaten. Lachend keek hij mij aan en drukte zijn kleine dopneusje tegen het puntje van mijn neus. We gaven elkaar eskimokusjes en ik voelde hoe een traan over mijn wang biggelde.
Wibbly wobbly, was een uitspraak van Irene. Als we uitgingen en ze een drankje op had en een dansje gewaagd, dan kwam ze wel eens bij me staan en zei dan hoe wibbly wobbly ze was. Om het te demonstreren tilde ze soms een been op, waarop ze steevast naar de andere kant omviel, tegen iemand op botste of zelf net op tijd haar evenwicht hervond. Op 3 december 2012, vlak voordat meneertje werd geboren, is ze overleden. Vorig jaar ging er geen dag voorbij dat ik niet aan haar dacht. Inmiddels is dat minder, maar een alledaagse gebeurtenis is soms een sleutel van een van de laatjes in mijn geheugen, waarin herinneringen aan haar zijn opgeborgen.
Behalve dat ze haar evenwicht soms verloor, hield ze van eskimokusjes. Dat laatste was ik vergeten. Als meneertje kon praten, had hij mij vast gevraagd waar ik aan dacht terwijl we daar samen zaten. In plaats daarvan stond hij op en omhelsde mij. Ik gaf hem een kus op zijn wang en stond ook op, terwijl ik mijn tranen droogde. Meneertje wees met zijn vinger naar boven, tilde zijn ene been op en viel pardoes om naar de andere kant. Ik plofte naast hem op de grond en samen schaterden we het uit.

Written by thehotstepper

mei 28, 2014 bij 1:57 pm

Geef een reactie

