Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

MoMo – Gezelligheid kent geen tijd

leave a comment »

Dit weekend staat Rotterdam weer in het teken van Motel Mozaïque, het veelzijdige festival dat naast muziek ook een keur aan andere kunsten en activiteiten biedt. Nu moet ik zeggen dat ik een luie bezoeker van het festival ben en dat ik eigenlijk altijd met name voor de muziek ga en de rest voor lief neem. Dit jaar ben ik zelfs zo lui dat ik niet eens een kaartje heb gekocht. Ik laat mij gewoon gratis en voor niets vermaken bij de 3Voor12 sessies.
Anders dan voorgaande jaren hoefde ik daar op vrijdag niet eens zo heel ver voor van huis, want Motel ging voor Hotel bij mij om de hoek. Vraag me niet hoe, maar ik slaagde erin om te laat te arriveren voor het eerste optreden. ‘Heb je oordoppen bij je?’, vroeg een vriendin die wel op tijd was toen ik haar begroette. Ik keek haar vragend aan, want ik vond het nogal een tamme bedoening. ‘Het was hard. Zo hard!’ Ze keek me indringend aan en schudde haar hoofd. ‘Ja, dat viel te verwachten van Eagulls, duh. Je wordt oud.’ Het leverde mij een goedmoedige oorvijg op. ‘Kijk, ’s om je heen. Beton, spiegels. De akoestiek is vreselijk hier.’ Ik haalde mijn schouders op en keek weg. ‘Hé, ze hebben een bar, mooi’, zei ik, waarop ik een bierblik uit mijn binnenzak viste, opentrok en het mijzelf gemakkelijk maakte op een van de grote witte banken.
‘Best een toffe locatie.’ Ik knikte goedkeurend terwijl ik om mij heen keek. ‘Misschien moet de geluidstechnicus er nog even inkomen.’ Het duurde even voor we er achter zouden komen, want Wild Beasts, die als volgende stond geprogrammeerd cancelde hun optreden. Zouden ze het niet aandurven? Ik werd nu toch wel nieuwsgierig naar de akoestiek en prees mij ondertussen gelukkig met het clubje vrienden en bekenden. Wachten duurt nu eenmaal minder lang in gezelschap. Het was al gauw zo gezellig, dat ik pas bij het tweede nummer van Quilt door had dat de band was begonnen. Het klonk zeker niet rot. Wat nou belabberde akoestiek? Ik haastte mij richting het podium en ontdekte dat het geluid daar in ieder geval nog beter was. Het uitzicht ook. Wat een lief zangeresje.
‘Je moet gewoon dichter bij het podium gaan staan’, zei ik tegen mijn vriendin. Dat viel even later echter niet mee, want Temples was duidelijk een van de publieksfavorieten. Ineens was de Maas geen barrière meer voor de muziekliefhebbers, maar het kan natuurlijk ook zijn dat het weekend inmiddels voor iedereen echt was begonnen. Of het aan de band lag of aan de geluidstechnicus, daar zullen we wel nooit niet achter komen, maar het is een feit dat Temples een fijne set speelde. Even voelde ik spijt dat ik geen kaartje had voor het avondprogramma. ‘Zou het al zijn uitverkocht?’, vroeg ik. Mijn vriendin haalde haar schouders op. ‘Weet niet. Ik kan toch niet, want ik moet straks naar een verjaardag.’
Wat is dat toch met verjaardagen? Men viert een feestje, maar de genodigden zijn vooraf zelden blij. In plaats van dat ze zeggen dat ze naar een verjaardagsfeest mogen, zeggen ze moeten. Bijna was ik blij dat ik geen kaartje had voor het festival. Moest ik daar tenminste niet naar toe. Nu mocht ik nog naar het laatste bandje van de middag luisteren. Wederom liep ik naar voren, maar anders dan bij Temples hoefde ik me nu niet tussen de mensenmassa door te wurmen. Arme Ásgeir dacht ik, maar ik moest die gedachte bijstellen. Op het podium stond niet de jonge IJslander maar een groepje heren uit Engeland, Gentlemen welteverstaan. Gelukkig heb ik geleerd dat je een gegeven paard niet in de bek mag kijken, dus ik dronk snel het opkomende gevoel van teleurstelling weg. Wederom stond ik voor een raadsel. Of het aan de Duvel lag, de geluidstechnicus of Gentlemen, Joost mag het weten, maar ik genoot met volle teugen.
Na afloop haastte ik mij naar het toilet. Een man is ook maar een mens en een blaas is rekbaar tot een x aantal liter. Op de muur las ik teksten van Mwah, de tekstuele verwenners, Net op tijd om te laat te zijn, las ik bijvoorbeeld. Vreemde tekst voor een toilet, dacht ik, maar voor vandaag was het een mooie afsluiter.

 

Written by thehotstepper

april 5, 2014 bij 10:26 pm

Geef een reactie

