Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

nie-reader

with one comment

Mijn e-reader weegt waarschijnlijk minder dan de helft van het dunste boek dat ik nu meeneem op vakantie. Toch ligt er weer een fijn stapeltje klaar om te lezen tijdens de vlucht, op het strand of op het balkon van ons appartement. En dat heeft niets te maken met het Polareprobleem, de Donnerdomper of de Broeseblues. De winkels zijn gesloten, dus daar valt nu even niets te halen – gelukkig had ik nog een voorraadje. Nee, het komt doordat ik tegen mijn grootste bezwaar tegen een elektroboek ben aangelopen. Het ding kan kapot.

Nog nooit ben ik een paperback of boekwerk tegen gekomen dat zo beschadigd was, dat ik het niet meer kon lezen. Sommige exemplaren heb ik letterlijk stuk gelezen, maar zelfs na een valpartij, waren de bladzijden altijd weer op volgorde te leggen. Goed, ik heb vroeger in de bibliotheek wel eens boeken geleend die door christelijke vandalen waren gekuist voor wat zij ongepast taalgebruik vonden,  maar dat was eerder vermakelijk dan storend. Ik las er niet minder om, want een dirty mind is a joy forever.

Mijn e-reader ziet er niet beschadigd uit en kan ook nog niet kapot gelezen zijn.  Het ding is zo goed als nieuw. Ik schat dat ik er hooguit 12 boeken van heb gelezen. Je zet zo’n apparaat per boek misschien vijf à zes keer aan en weer uit. Laat het tien keer zijn, maar daarmee heb je het wel gehad. Toch is er niets meer mee te beginnen. Uw e-reader wordt opgestart…. was een hoopvolle mededeling, maar is nu behoorlijk irritant, zeker met die vier puntjes erachter. Die laatste punt is er wat mij betreft een te veel en het zou met niets verbazen als dat het bitje is wat het computertje nekt.

Ik zou natuurlijk Oek de Jong de schuld kunnen geven. Ik had net Pier en oceaan deel 1 uit en wilde aan het tweede deel beginnen toen het apparaat vastliep. Toch denk ik niet dat Oek het helpen kan. Zijn boek leest niet snel, maar dat het een e-reader kan veranderen in een nie-reader, dat geloof ik niet. Of zou het komen doordat Nico Dijkshoorn in de krochten van het machientje in discussie is met Tommy Wieringa en Arnon Grunberg, terwijl Remco Campert de boel probeert te sussen?

Ik vond een minuscuul resetgaatje aan de achterzijde, evenals een spijkertje dat klein genoeg is om er in te passen. Het mocht niet baten. Als op de achtergrond een twistgesprek mijn e-reader verhindert om op te starten, dan kom ik daar bij zulke grote schrijvers natuurlijk ook met geen speld tussen.

Na mijn vakantie moet ik maar ’s op zoek naar de boeken die ik op mijn elektronische bibliotheekje las. Ze waren de moeite van het herlezen waard, maar dat gaat me op mijn nie-reader niet lukken. Net als Polare trek ik de stekker eruit, maar eerst ga ik mezelf even opladen.

Written by thehotstepper

februari 17, 2014 bij 7:39 pm

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ah nee! Eigenlijk wil ik het heel niet weten dat ie stuk kan.
    Mijn e-reader en ik zijn inmiddels onafscheidelijk, het
    idee dat ik ‘m moet missen. Ik wordt er akelig van…

    Hopelijk heb jij jezelf inmiddels weer kunnen opladen!

    Sandra de Koning - vd Pol

    februari 18, 2014 at 10:43 am


Geef een reactie

