Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Donner moet open

leave a comment »

Donner is dicht. Gesloten. Op Facebook is een steunpagina geopend. Ruim 3500 likes, maar het mag niet baten. De deuren van de boekenwinkel  blijven hermetisch op slot. Men is zeker aan het heroriënteren op de bedrijfsdoelstelling. Volgens mij is dat niet moeilijk: boeken verkopen. Maar kennelijk is dat een gekke gedachte en mij wordt niets gevraagd.

Toen Donner Selexyz werd, heb ik meteen ‘Wat gek!’  geroepen, maar niemand hoorde mij en ik bleef de winkel gewoon Donner noemen. Toen ze de naam van het boekenwarenhuis omdoopten in Polare, begon ik het wel een beetje irritant te vinden. Ik weet nog goed dat er mensen waren die zich erover opwonden. ‘Dit is het begin van het einde’, zeiden ze.

‘Je bedoelt dat de marge op boeken zo klein is dat een keten met te grote overhead (hoofdkantoor, managers met bonussen en lease auto’s) onmogelijk rendabel kan zijn?’ Maar zo druk maakten de opgewonden standjes zich niet, dat ze zin hadden in een inhoudelijke discussie.

Enfin, Donner is dicht. En Donner niet alleen, alle vestigingen van Polare zijn tot nader order gesloten. Het licht is uit en de vraag is of het ooit weer aan gaat. Mensen maken zich nu dus terecht kwaad.

Zelf ben ik ook razend. Ik las vandaag dat  de kwakkelende boekhandelketen  een ex-directeur die 18.000 euro per maand verdiende een vertrekpremie van ruim 3 ton moet betalen. Gekker moet het niet worden! Maar dat terzijde, ik ga morgen op vakantie en mijn e-reader is gecrasht. Donner moet open!

Written by thehotstepper

februari 5, 2014 bij 6:13 pm

Geef een reactie

