Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Mexicaanse chili

leave a comment »

Ik kreeg vandaag een verzoek van mijn vriend Marcel: ‘Ik ben een recepten netwerk aan het opzetten, zou je het leuk vinden om af en toe wat te plaatsten?’ Nou, dat is natuurlijk niet tegen dovemansoren gezegd. Ik kook graag en deel mijn avondeten geregeld op Facebook. Meestal is de foto erbij niet om aan te zien, want mijn Nokia met 3.2 MP camera lijkt alles standaard te willen overbelichten, maar mijn gerechten smaken er niet minder om. Vaak vragen mensen mij om het recept, maar daar kom ik dan vaak weer niet aan toe om op te typen. Als ik dus ja zeg op het verzoek, zou er zomaar sprake kunnen zijn van win-win. Eerst maar ’s oefenen.

Vandaag had ik trek in een stevige maaltijd die goed vult. Het is de hele dag een paar graden boven het vriespunt geweest, het waaide hard en om de haverklap viel er een bui. Wat zeg ik, de hagel kwam net nog horizontaal voorbij mijn keukenraam. Ik ben blij dat ik binnen ben en nergens meer heen hoef. Op mijn aanrecht liggen de ingrediënten klaar voor een Mexicaanse chili uit de oven en ik heb inmiddels een flesje lekkere jonge Rioja (joven) geopend. Niets zo lekker als koken met een glaasje wijn. Laat het buiten maar spoken. Het is binnen lekker warm en de oven snort om op temperatuur te komen terwijl ik uien, knoflook en een rode paprika in stukken snij. In een hapjespan rul ik rundergehakt op een middelhoog vuurtje. Rullen, is dat eigenlijk wel een werkwoord?

Soit. Als het gehakt rul genoeg is bakken we de ui, knoflook en rode paprika even mee en kruiden het mengel met een paar flinke draaien aan de pepermolen. Na een paar minuten mogen de tomatenblokjes met saus (uit blik, we doen vandaag gemakkelijk) erbij. Laat maar pruttelen, dan nemen we nog een slokje Rioja en maken ondertussen een blik mais, een blik kidneybonen en een blik capucijners open. (je kunt in plaats van die laatste ook bruine, zwarte of chilibonen nemen, maar ik vind capucijners een lekkere bite geven) Voor we de peulvruchten en de mais erbij doen, gaan we de boel kruiden. Wie echt lui is neemt een pakje Burrito seasoning, maar als je toch kruiden  in huis hebt, kan je het ook zelf.

Zoek in dat geval chilisaus, oregano, majoraan, en koriander en begin deze toe te voegen aan het recept. Begin met de chili en proef. Voeg wat majoraan toe en proef. Een beetje oregano om het af te maken. Niet tevreden? Begin opnieuw in willekeurige volgorde. Maar blijf proeven! Pas op met de koriander en de chili. Teveel kan het gerecht verpesten.  Vergeet niet af en toe een slokje wijn te nemen. Koken is proeven en genieten. En experimenteren. Wat dacht je van een scheutje zwarte koffie door de chili? Heerlijk! Sherry kan ook. Voor beide geldt echter hetzelfde als voor de kruiden. Voorzichtig mengen, kleine scheutjes. Genoeg is genoeg.

Zodra de chili op smaak is, haal je de pan van het vuur en giet je de inhoud over in een ovenschaal. Strooi de helft van de geraspte belegen kaas over de chili en bedek vervolgens met de helft van de tortilla chips. Strooi vervolgens de overgebleven helft van de geraspte kaas erover en bekroon de ovenschotel met fijngesneden ringen rode paprika. Schuif de schaal in de oven en bak de chili schotel in 20 minuten af. Helaas zit er niets anders op dan wachten, dus schenk u gerust nog wat wijn bij. Lekker bij de tortilla chips, maar pas op: drink en eet niet te veel, want wat er straks uit de oven komt is te lekker om te versmaden. Zorg dus dat u gezonde trek houdt.

Zodra het belletje van de oven heeft geklonken, is de schotel klaar en de kaas als het goed is goudbruin. Haal de schaal uit de oven en laat een weinig afkoelen. Zodra de saus niet meer pruttelt is het gerecht klaar om op te dienen. Lekker met crème fraiche en een stevige rode wijn. De tempranillo van de Rioja kan tegen een stootje. De joven is een jonge fruitige wijn, die niet of nauwelijks in eikenhouten vaten heeft gerijpt. Ze heeft daarom een minder uitgesproken houtsmaak en komt perfect tot zijn recht bij deze chili.

Mexicaanse chili

Ingrediënten:

  • 500 gram rundergehakt
  • twee uien (of één grote)
  • twee tenen knoflook
  • twee rode paprika’s
  • tomatenblokjes (blik)
  • mais (blikje)
  • kidneybonen (blik)
  • capucijners (blik)
  • 250 gram geraspte belegen kaas
  • 150 gram naturel tortillachips
  • Burrito Seasoning (zakje)

Bereiding:

  • Verwarm de oven voor op 180 graden
  • Bak het gehakt rul in een hapjespan zonder boter of olie
  • Snijd de uien, knoflook en één van de paprika’s in blokjes
  • Snijd de andere paprika in ringen
  • Voeg de groenten bij het gehakt en kruid met wat peper
  • Laat ondertussen de mais en de bonen uitlekken
  • Voeg de tomatenblokjes toe en breng aan de kook
  • Voeg de mais, bonen en capucijners toe
  • Kruid met de Burrito Seasoning (zie handleiding verpakking)
  • Giet de chili in een ovenschaal
  • Bestrooi met de helft van de geraspte kaas
  • Bedek met de helft van de tortilla chips
  • Strooi de rest van de kaas erover
  • Bedek met de ringen paprika
  • Zet de ovenschotel in het midden van de voorverwarmde oven en bak in 20 minuten goudbruin
  • Serveer met een flinke klodder crème fraiche

Zo, dat was nog een hele exercitie. Ik geloof dat het koken even lang duurde, maar ik type niet zo snel. Nu maar hopen dat mijn proefstukje in de smaak valt. Zo ja, dan ben ik binnenkort ook te lezen op een van de sites van mijn vriend Marcel, zoals bijvoorbeeld Mexicaansekeuken.nl. Ga er sowieso maar eens kijken, zou ik willen zeggen en wie weet tot ziens!

Written by thehotstepper

december 6, 2013 bij 9:26 pm

Geef een reactie

