Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Wintertijd

leave a comment »

Het is maar een uurtje, maar wat kan een mens zich daarop verheugen. Overal om mij heen hoor ik: ‘Lekker, dit weekend kunnen we een uur langer slapen.’ Er waren tijden dat ik het daar niet mee eens was. Ik slaap wel als ik dood ben, dacht ik dan. Wintertijd betekende toen een uur langer stappen. Kroegen die normaal om drie uur sloten bleven een uur langer open. Wintertijd betekende een uur langer dansen, een uur langer drinken, een uur langer sjansen.

Inmiddels ben ik ouder en misschien wel wijzer. Inmiddels ben ik in ieder geval bekeerd tot het slaapkamp. Toen ik gisterenavond naar bed ging stelde ik me dan ook in op een lange nacht. Volgens mij was ik niet de enige. Meneertje was in de auto op weg naar huis al in slaap gevallen. Dat was rond negen uur. Hij werd  niet eens wakker toen we hem uit zijn gordels bevrijdden en naar zijn slaapkamer brachten. Kleertjes uit, schone luier, pyamaatje aan, hij onderging het slapend met een tevreden Mona-Lisa-glimlach.

Heel even dacht ik eraan toen ik zelf naar bed ging. Zou mijn telefoon wel automatisch van zomer- naar wintertijd schakelen? Ik vertrouw wat betreft de tijd volledig op mijn toestel. Heb dan ook geen horloge of wekker. Die laatste hebben we sinds meneertje ook niet echt meer nodig – zeker in het weekend niet. Laten we het er maar op houden, dat meneertje nog te jong is. Met tien maanden kan hij nog geen klok kijken en hij maakt dit jaar voor het eerst mee dat de klok een uur wordt teruggezet. Het is zijn eerste laatste weekend in oktober.

Dus toen hij mij vanmorgen wakker maakte en ik het display van mijn telefoontoestel tot leven wekte om te zien hoe laat het was, was ik best tevreden. Half negen, dat is dus eigenlijk half tien. Dat het nog zo donker was, kwam natuurlijk door de regen die met bakken uit de hemel kletterde. Pas toen ik meneertjes pap in de magnetron wilde verwarmen, realiseerde ik me hoe laat het werkelijk was. Tien over half negen? Da’s dus tien over half acht! Ach, slaap is ook maar overgewaardeerd. Terwijl meneertje van zijn papje geniet, schuif ik een zondagochtend cd in de stereo en start mijn laptop. Buiten daalt de regen onverminderd uit een loodgrijze lucht. Het is tijd om te schrijven.

Written by thehotstepper

oktober 27, 2013 bij 9:01 am

Geplaatst in column, meneertje

Tagged with , , ,

Geef een reactie

