Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Wie iedereen wat gunt

leave a comment »

Van de week zat ik tijdens een van die mooie nazomerdagen op een terras op de kade. Ik was in gezelschap van meneertje en mijn achterbuurman, tevens goede vriend, Ed. We bestelden twee bokbier. ‘Geen Palmpje, Ed?’, vroeg de eigenaar die ons bediende. Ed schudde zijn hoofd. ‘Nee, bokbier vandaag.’ Ik knikte goedkeurend. We waren er tenslotte speciaal op uitgetrokken om bokbier te drinken.

‘Ze vragen me weleens waarom ik altijd Palm drink’, zei Ed even later. Ik keek hem belangstellend aan. ‘Vaak blijf ik niet op één terras hangen en ga ik ook bij de buren langs. Maar ja, de ene verkoopt Bavaria. De andere Dommelsch en bij nummer drie hebben ze Heineken. Eigenlijk geen van allen mijn pils. Bovendien heb ik geen zin om alles door elkaar te drinken. Maar laten ze nu overal Palm hebben…’

We proostten en namen een grote slok. ‘Je wil iedereen te vriend houden. Je hebt hier een bootje liggen. Ik begrijp het.’ En toen gebeurde het. Die Ed haalt het beste in me boven. Voor ik het wist formuleerde ik een tegelwijsheid van de bovenste plank. Nu gebeurt dat wel vaker als wij samen zijn, dus Ed keek er niet eens raar van op en knikte me toe: ‘Tegeltje!’ Opnieuw proostten we. ‘Mooi man’, zei hij. Aangestoken door ons enthousiasme  kraaide meneertje het uit van plezier. Ik hoop dat hij zich de wijsheid inprent en er later nog wat aan heeft.

Wie iedereen wat gunt

Written by thehotstepper

oktober 25, 2013 bij 4:00 pm

Geef een reactie

