Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Zwarte Piet

with one comment

Ik vier al jaren geen Sinterklaasfeest meer, dus je zou denken dat ik me de discussie over Zwarte Piet niet aantrek, maar niets is minder waar. Ik heb mezelf daarom afgevraagd hoe dat komt. Volgens mij komt het in de eerste plaats doordat ik het niet prettig vind om iets door mijn strot geduwd te krijgen. Zoals zovelen ben ik opgegroeid met de Sinterklaastraditie en zoals zovelen ben ik geen racist geworden. Ik stem geen PVV, ben met een prachtige dame van Afrikaanse komaf getrouwd en woon naar volle tevredenheid in een multiculturele wijk in Rotterdam, waar ik als blanke mogelijk in de minderheid ben.

In de tweede plaats laat de discussie mij niet koud, omdat ik begrijp dat er mensen zijn die door Zwarte Piet een slecht gevoel krijgen. Ze worden er verdrietig van en/of voelen zich hier minderwaardig door. Dat kan nooit de bedoeling zijn van een kinderfeest. Ik zou natuurlijk eenvoudig kunnen verwijzen naar de uitspraak van Eleanor Roosevelt, die ooit zei dat niemand jou minderwaardig kan laten laten voelen zonder jouw toestemming, maar dat vind ik te gemakkelijk.

Graag zou ik tegen mensen die aanstoot nemen aan een kinderfeest zeggen, dat ze zich maar over het ongemak heen moeten zetten. Ook zou ik ze kunnen verwijzen naar een psycholoog om hen te helpen achterhalen waar hun minderwaardigheidsgevoel vandaan komt. Immers, zij zijn het zelf die toestaan dat ze hiervan last hebben, maar ik wil hen niet de Zwarte Piet toeschuiven: Eigen schuld, dikke bult. Zoek het zelf lekker uit. Wederom te gemakkelijk.

Nee, ik denk dat we niet anders kunnen dan op zoek te gaan naar een andere manier van dit feest te vieren. De VN kan wat mij betreft onderzoek doen en eventueel zelfs adviseren om het feest af te schaffen, maar dit advies zonder meer opvolgen is, los van eventuele protesten, kiezen voor de weg van de minste weerstand en niet meer dan symptoombestrijding. Ik vind het namelijk nogal eng dat er mensen zijn zich zo inferieur voelen dat zij bereid zijn kinderen het plezier, de spanning en sensatie te ontnemen die een intocht, schoentje zetten en pakjesavond met zich mee brengen. Afschaffing van Sinterklaas – verbannen van Zwarte Piet, lijkt in dezen geen handige woordkeuze – gaat namelijk voorbij aan het onderliggende probleem.

Eleanor Roosevelt, die veel heeft betekend voor de rechten van mensen, heeft ook ooit gezegd dat grote geesten praten over ideeën, matige geesten over gebeurtenissen en kleine geesten over mensen. Laten we ervoor waken dat we deze kwestie bagatelliseren.  Mensen verlagen zich nu al tot het spelen op de man (Zeurpiet) of blijven steken in middelmatigheid, door niet verder te kijken dan de gebeurtenis (Zwarte Piet is zwart). Ik hoop dat naar aanleiding van de maatschappelijke discussie grote geesten in staat zijn tot een oplossing te komen die recht doet aan traditie, zonder gevoelens van medemensen te krenken.

Written by thehotstepper

oktober 23, 2013 bij 2:40 pm

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Positief verwoord. Vragen mensen zich niet af hoe, waarom alles is ontstaan op deze vervallen wereld. Huwelijk, gezinnen, man, vrouw het leven tot welk doel. Sinterklaas feest is een traditie feest heeft niks te maken met de inhoud van het leven. Ik houd mij ook niet mee bezig. Ik heb ook geen kleintjes. De zegen voor de mensen die zich enorm druk hierover maken, met alle begrip en respect. Patricia

    hetgoedezaad

    oktober 24, 2013 at 1:54 pm


Geef een reactie

