Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Toen was spelling heel gewoon

leave a comment »

Vorig weekend was ik op de set van Toen was geluk heel gewoon. Niet op Zuid, in de Oranjeboomstraat, waar Jaap en Nel op nummer 51B woonden, maar op Noord. De Groen van Prinstererstraat was het decor. Ik vroeg hoe dat zo kwam aan een dame van de  productie en kreeg als antwoord dat de Oranjeboomstraat met geen mogelijk kon worden omgebouwd tot een geloofwaardige entourage voor de film. Ik besloot om er diezelfde dag nog door te fietsen, om met eigen ogen verifiëren of ze gelijk had.

Het klopte. Met lede ogen zag ik hoe de straat van haar grandeur was beroofd. Verloederd zult u vragen? Ik vrees dat ik moet bekennen dat dat het geval was, al is het niet per se de verloedering van de gebouwen, de straat en haar directe omgeving die mij het meest verontwaardigde. Ik kom daar later op terug.

Toegegeven, de straat heeft betere tijden gekend. Veel van de oorspronkelijke gebouwen bestaan niet meer en zijn gesloopt. Aan het begin (de Noordkant, voor het gemak) zijn twee braakliggende stukken grond die dit adequaat illustreren. Verderop in de straat zijn nieuwe huizenblokken verrezen, terwijl oude gevels zijn verminkt door armetierige balkons op H-balken. Veel van die vooroorlogse huizen hebben bovendien een opbouw van perspex. Het acrylaat was misschien in de jaren 80 een voorbeeld van voorspoed, maar zou anno nu zomaar als staaltje van aftakeling kunnen doorgaan. Toch is het niet dit soort neergang waarover ik wil schrijven. Noch is het mijn bedoeling om de Oranjeboomstraat af te kraken. Ik woon er om de hoek, ze is onderdeel van mijn buurt.

Toch begrijp ik dat de straat geen dienst kon doen als entourage voor een film die speelt in 1974. Hoewel ze toen ongetwijfeld asfalt hadden, vraag ik mij af of het reeds in de Oranjeboomstraat lag. Ook de vele schotelantennes aan de gevels van zowel de oud- als de nieuwbouw zullen hebben meegespeeld om er niet voor te kiezen als filmlocatie. En het feit dat er geen kozijnen van hout meer zijn, het glas in lood is vervangen door dubbelglas en dat er fantasieloze etalages in de winkelpandjes zijn aangebracht. Maar het ergste vind ik, en daarvoor mag de deelgemeente Feijenoord zich wat mij betreft hartgrondig schamen, de tekst op het bemoste bord aan het begin van de straat. Winkelcentrum Oranjeboomstraat, staat er in grote letters op een rood-witte ondergrond te lezen. Er onder staat in kleinere letters Rijdt voorzichtig, denk aan onze kinderen.

Het bord staat nota bene, met -dt-fout en al, voor een basisschool! Het staat daarmee wat mij betreft veel meer symbool voor teloorgang, dan eerder genoemde kenmerken van de straat. In de tijd van Toen was geluk had het er niet gestaan. En zo ja, dan toch met correcte spelling. Een ieder krijgt wat hem toekomt. Gratis publiciteit gaat aan de Oranjeboomstraat en de deelgemeente voorbij, maar wie zo met zijn buitenruimte omgaat verdient dat ook niet.

Geef een reactie

