Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Zomerbuitje

with one comment

Na het warme zomerweer is het nu tijd voor de zomerbuien. Het warme jaargetijde kan verkeren en verdeelt ons als geen enkel ander seizoen. Het is dan ook nooit goed in ons koude kikkerlandje. De vergelijking is sterk gekozen.

De kikker is sterk aan water gebonden en neemt graag een zonnebad op de oever. Zo is het ook met Nederlanders. Veel van het land had niet bestaan, als het niet was gewonnen door drooglegging. Veel Nederlanders wonen dan ook in de buurt van water en ze recreëren er graag. ’s Winters kunnen ze niet wachten tot het water bevriest om er op te schaatsen en ’s zomers zoeken ze er verkoeling.

Toch is er ook water waar ze niet van houden. Regen. Zelfs na dagen aanhoudende warmte, die het kwik tot schrikbarende hoogten stuwde, kan het hemelwater niet op een warme begroeting rekenen. Ik snap dat niet. Ik kan mij geen regenbui bedenken, die lekkerder, zachter en meer welkom is dan een zomerbuitje. Het onweer neem ik voor lief. Gratis vuurwerk. Pro Deo, het zou de gemiddelde Nederlander moeten aanspreken, maar die begint meteen te zeiken.

Bij het verlaten van de supermarkt, moest ik mij tussen chagrijnige in korte broeken en slippers gestoken medelanders door wringen. Ze blokkeerden met z’n allen de uitgang, alsof ze bang waren dat ze zouden smelten als ze naar buiten stapten. ‘Mafkezen’, mompelde ik, terwijl ik de regendruppels als een geschenk uit de hemel op mijn huid liet kapot spatten. Het voelde bevrijdend.

Enigszins verbaasd en licht wrevelig stelde ik vast dat ik de enige was op het plein voor het  winkelcentrum. Bij het zebrapad zag ik een meisje van een jaar of vijf. Ze huppelde in een lichtblauwe poncho van plas naar plas waar ze met haar gele laarsjes enthousiast in sprong. We passeerden elkaar en ik hield haar mijn hand voor. High five! Het donderwolkje in mijn hoofd loste op. Ik was op slag in een goede bui.

Written by thehotstepper

juli 27, 2013 bij 12:53 pm

Geplaatst in column, ergernis, nederland

Tagged with , , ,

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. De klusser die op dit moment bezig is mijn schuurdak te repareren is minder enthousiast over de regen.🙂 Nu maar hopen dat de nieuwe dakbedekking goed hecht in de regen…

    Etienne Stekelenburg

    juli 27, 2013 at 1:11 pm


Geef een reactie

