Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Wordt Vervolgd! (33)

with 2 comments

Het aftellen is begonnen. Van Aflevering 33 naar 40, dat zijn nog acht afleveringen. Vanaf nu komt het erop aan. Giphart kan zich geen fouten permitteren en moet in een rechte lijn naar de finish. Het komt er nu ook op aan om de losse eindjes uit de voorgaande afleveringen op te pakken en af te hechten – de al dan niet bewuste ankertjes te lichten en het daglicht te laten zien. In Aflevering 33, De muilpeer,  gebeurt dit volop. Ik moet echter bekennen dat ik over het begin een weinig teleurgesteld was. De schrijver kiest ervoor om een soort van samenvatting te geven van zaken die in eerdere afleveringen zijn gebeurd. Zo wordt er direct in de eerste alinea verwezen naar Aflevering 25, Eén vlees, waarin de drie oudste kinderen met de videocamera van Frederique vastleggen hoe Kick aan zijn vrienden verteld dat hij is vreemdgegaan met  Nathalie.

Plaats van handeling is restaurant Het Posthuys, dat in Aflevering 26, Roddelen voor het eerst ten tonele is gevoerd en waar ook de afleveringen 27, 28,29 en 30 zich afspelen. Zo komt het interview met Kick jr. dat Frederique filmde in Aflevering 29 ter sprake en natuurlijk de beschuldiging van Bibi aan het adres van haar man en Freek. Misschien is het onontkoombaar om de lezer mee te nemen naar het slot, want ik ontkom er klaarblijkelijk ook niet aan om het te noemen in mijn bespreking. Toch geloof ik dat het ook komt door de vorm van verschijnen, een vervolgverhaal in de krant, dat Giphart teruggrijpt op zo’n uitgebreide samenvatting. De niet zo trouwe lezer moet worden teruggewonnen. Het zou mij dan ook niet verbazen als de eerste alinea’s van Aflevering 33 de roman niet halen. Overbodig als ze dan zijn, omdat een romanlezer dondersgoed weet waar het in het verhaal om draait.

Toch maakte mijn teleurstelling gauw ruim baan voor nieuwsgierigheid en een zekere mate van opwinding. Frederique weet zich geen houding te geven, nadat haar man Bibi is achterna geracet en spoelt de opname in de videocamera te ver terug. Eigenlijk had ik verwacht dat ze dit geheim alleen zou vernemen, bijvoorbeeld op haar hotelkamer, maar dit is veel leuker. Ondanks dat ze gewend is om geheimen te bewaren, is het geheim dat Kick eerder met de mannen deelde niet veilig bij haar. Daarvoor spreekt haar gezichtsuitdrukking te zeer boekdelen. Haar vriendinnen kennen haar door en door en zij trekt hen aandacht met haar opengevallen mond.

‘Eén vlees? Zegt Kick nu dat hij heeft geneukt met de vrouw van Silvijn?’ had Rosalie gezegd, zo hard dat het de aandacht van het hele gezelschap had getrokken. Frederique werd gevraagd de band opnieuw terug te spoelen. Kick keek met grote ogen toe hoe hij zichzelf hoorde vertellen van zijn escapades met de vrouw van Silvijn.

Er grappig is de beeldspraak voor stamelen die Giphart vervolgens gebruikt. Ik had het in de ongeredigeerde versie al gelezen, maar vroeg mij toen af of de redactie het zo zou laten staan. Ja, dus!

Iedereen keek naar Kick, die stamelde dat hij dat er dat een grapje dat hij maar grapje dat het natuurlijk niet dat hij wat zat te dollen met de mannen.(…) ‘Godverdomme,’ riep nu ook Rosalie. ‘Ik heb hier helemaal geen zin meer in,’ had Klaasje gezegd, waarna ze opstond. ‘Kan ik met jullie spreken?’ Met jullie bedoelde ze haar drie vriendinnen, niet de mannen. Ze overlegden kort en deelden de overgebleven echtgenoten mee dat ze stante pede teruggingen naar het hotel, op zoek naar Bibi. Ze hadden behoefte aan tijd voor zichzelf.
‘Het was een grap,’ riep Kick hen na. ‘En daarbij, ze leeft niet meer.’

De vrouwen kunnen er niet om lachen en dat verklaart waarom zij in de vorige aflevering zonder de mannen in het hotel opdoken en waarom het tweede deel van Aflevering 33 zich weer in het hotel afspeelt. Daar waren we immers in Aflevering 32, Het zwembad achtergelaten. In het zwembad met een fijne cliffhanger in de vorm van een ietwat lieflijk gesprek tussen Bibi en Frederique. ‘Ik moet je een geheim vertellen’, had de laatste de eerste toevertrouwd.

Watertrappelend (…) vertelde Frederique aan Bibi wat (…) had gehoord. Ze zei: ‘Ik ben je achterna gekomen omdat ik vind dat je het moest weten. Iedereen heeft het gehoord. Kick zegt dat het maar een grap was, maar we hebben het hem allemaal serieus horen vertellen. Hij heeft iets gehad met de vrouw van Silvijn’

Terwijl de overige drie vriendinnen op veilige afstand toekijken, ontstaat er een fikse woordenwisseling tussen Freek en Bibi. Het viel te verwachten dat de boodschap niet in goede aarde zou vallen, dat die met hoon en ongeloof zou worden ontvangen. Toch slaagt Freek erin om Bibi te overtuigen. Ze doet dat niet zozeer met meer woorden, maar juist door te zwijgen op de vraag of ze Kick wel of niet bewust in Barcelona heeft ontmoet. Met voorbedachten rade of toevallig? Haar zwijgen maakt dat voor Bibi de maat vol is. Een catfight blijft uit. Kennelijk is ze bozer op haar man dan op haar beste vriendin. Bibi haast zich uit het water en rent ziedende van woede en druipend door het hotel naar haar kamer.

Voor ze daar echter aankomt ziet ze dat de mannen ook zijn gearriveerd in het hotel. Ze hebben zich bij opa Kick in de bar gevoegd. Silvijn is ervandoor.Er werd gelachen.

Kick zag Bibi, stond op van zijn kruk, deed een paar stappen in haar richting en riep haar. ‘Bibi! Ik heb het net allemaal aan Pim uitgelegd: het berust allemaal op een misverstand. Bibi! Een misverstand.’ Wild snuivend deed Bibi ook een paar stappen naar Kick. En ze haalde uit. Dit was het beeld: een nadruipende vrouw in badpak die in een bar een man een enorme klap verkocht.

Prachtig. Niet alleen het beeld dat Giphart oproept, maar vooral ook de droge reactie van opa Kick: ‘Moet dat?’ Kennelijk is hij wel wat gewend. Ik ben benieuwd hoe hij echter volgende week zal reageren, want als cliffhanger trekt Kick vervolgens echt de beerput open. Het zet de verhoudingen in de groep verder op scherp. Behalve Pim en Frederique worden nu ook Klaasje en Korneel betrokken bij de vuilspuwerij. In Aflevering 4, De overtocht, konden we lezen dat Klaasje en Korneel het enige stel waren dat hun kind elders had ondergebracht. ‘Hun dochter Frances was net vier maanden oud en daarmee in hun ogen te jong voor een winterse vakantie aan zee.’ Klaasje die dus nog volop aan het ontzwangeren is, en dus een wandelende hormonenbom is, kon nog net horen wat er door Kick werd beweerd:

‘En zal ik jou eens een dreun verkopen voor die keer dat je met Korneel hebt liggen vozen?’ zei hij. ‘Of dacht je dat ik dat niet wist? Iedereen wist dat. Jullie allemaal. Daar heb je mij nooit over gehoord. Over jouw verzetje met Korneel.’
Grote ogen bij Bibi. En bij Korneel. En bij Klaasje, die met haar badpak aan in de gang stond. Naast haar vriendinnen. Of wie daarvan over waren.

Als dat geen fijn einde is om mee af te sluiten… Iedereen wist het. Iedereen? ‘Jullie allemaal’, zegt Kick. Dat wordt gezellig. Het zal inmiddels tegen het eind van de middag lopen. Nog zes à zeven uur tot Oud en Nieuw. Hé, nog zeven uur tot Oud en Nieuw en nog zeven afleveringen? Zou dat toeval zijn? Op de Facebookpagina van het feuilleton heeft een poll gestaan met de vraag wanneer het verhaal moet eindigen. Hoewel de poll ‘vrijblijvend’ was, was de meerderheid voor ‘eruit met een knal’, om twaalf uur. Afijn, we zullen het meemaken. À la ‘24’ per uur een aflevering lijkt mij vrij ingewikkeld. Bovendien heb ik gestemd voor een slot op 1 januari. De tijd zal het leren. Wordt vervolgd!

Written by thehotstepper

mei 19, 2013 bij 7:08 am

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] mijn bespreking van de vorige aflevering, De Muilpeer, begon ik met de mededeling dat het aftellen is begonnen en […]

  2. […] kiezen en ik neem hem dat ook niet kwalijk. Naar aanleiding van Aflevering 33, De Muilpeer, schreef ik hierover: ‘Vanaf nu komt het erop aan. Giphart kan zich geen fouten permitteren en moet in een […]


Geef een reactie

