Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Kamer gezocht

with one comment

Ik wandelde over de Laan op Zuid richting de stad. Waar ooit een tramremise van de RET was, is nu braakliggend terrein bestemd voor woningbouw. Dankzij de crisis is het nog niet zover en maken de projectontwikkelaars en aannemers pas op de plaats. Wat een contrast met de nijverheid in de verte. Op de Kop van Zuid wordt verder gebouwd aan Manhattan aan de Maas. Hoge rode kranen omzomen De Rotterdam. Het is het paradepaardje van Rem Koolhaas en de stadsbestuurders.

Ik passeerde een Hema die is gevestigd in waar ooit een sportschool zat. De eigenaar kon het hoofd niet boven water houden. Nieuwbouw betekent hoge vierkantemeterprijzen, dus hoge huur. Bij Hema vinden ze dat de normaalste zaak van de wereld. En misschien is het dat tegenwoordig ook wel. Even verderop zitten een Bruna, Albert Heijn, Gall & Gall en Etos op een rij. Nee, dan word ik vrolijker van het op de hoek gevestigde café De Schuimspaan. Qua naam vast ook niet uniek, maar tenminste geen onderdeel van een keten of franchise. Het geeft mij in elk geval moed om te hopen dat in de tegenovergelegen leegstaande nieuwbouwbedrijfsruimte bijvoorbeeld geen KFC, Burger King of McDonald’s komt.

Terwijl ik voor een rood voetgangerslicht wachtte alvorens over te steken, telde ik de bordjes Te Huur en Te Koop in de straat. Ik was bijna bij twintig toen het licht op groen sprong. Aan een lantarenpaal in het midden van de oversteekplaats was een briefje geplakt. ‘Ik ben op zoek naar kamer voor lang of kort periode. (min 6 maanden) Ik kom uit Polen. Als dat is geen probleem voor u, bel Michael’. Zijn telefoonnummer had hij er in tienvoud op verticale scheurstrookjes onder geschreven. Alle strookjes hingen er nog.

Arme kerel, dacht ik, terwijl ik mijn weg vervolgde. Even overwoog ik om hem op te bellen en om hem te vragen wat voor werk hij doet. Maar ik was bang voor het antwoord. Bang dat hij zou zeggen dat hij bouwvakker is, of timmerman of metselaar. Ironie, vaak kan ik er om lachen, maar nu even niet.

Written by thehotstepper

mei 5, 2013 bij 3:47 pm

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mooie waarneming weer Theo… Je zou haast willen dat de leegstaande panden direct betrokken konden worden door woningzoekenden zoals Michael.

    Bij een vorige kroning was het nog een issue, tegenwoordig wordt een koning gekroond en niet proletarisch gewoond.

    Etienne Stekelenburg

    mei 5, 2013 at 7:38 pm


Geef een reactie

