Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Wordt vervolgd! (Het feuilletonlied)

leave a comment »

Het was aangekondigd, dat wel, maar toch bladerde ik vanochtend door V Weekeinde op zoek naar het Feuilleton. Niets. Hoe zat het ook al weer? Oh, ja. Ronald Giphart ging met vakantie en er zou een keer geen nieuwe aflevering in de krant staan. Enigszins teleurgesteld las ik de rest van de krant. Dan maar een column schrijven, dacht ik. Maar het enige wat ik kon bedenken als onderwerp was het Koningslied en daarover is inmiddels genoeg gezegd en geschreven. Ik heb helemaal geen zin om daar iets aan toe te voegen.

Toch bleef dat lied in mijn hoofd zitten. Vooral dat eerste zinnetje… Daar sta je dan. Dat had ik vanmorgen ook. Met mijn blote voeten op de koude tegels in de gang. Daar stond ik dan. Met de Volkskrant in mijn handen. Daar stond ik dan. Verheugd omdat het weer zaterdag is. Daar stond ik dan. Benieuwd naar hoe het verder zou gaan met Bibi en Kick. Hoe het verder zou gaan tussen Pim en Frederique. Daar stond ik dan. Met lege handen en zeeën van tijd, want geen feuilleton om te lezen, dus geen feuilleton om te bespreken.

Ik googelde Koningslied en las de tekst. Ja hoor, het begint met Daar sta je dan… Om de tijd te doden ging ik ermee aan de slag. Niet te lang, want het is lekker weer en er komt straks ook nog visite. Bovendien hoeft het niet perfect en moet er wat te zeiken overblijven. Misschien hebben de tekstschrijvers van Het officiële Koningslied dat ook gedacht. Hieronder kan je het resultaat lezen. Net als Ewbank ben ik mijn eigen paraplu tegen de zeikregen, dus kom maar op met je kritiek, ik kan er tegen.

Daar sta je dan
Nog maar pas wakker en je denkt aan je dromen
Daar ligt ie dan
De krant die je wist dat zou komen is eindelijk hier
Ben je er klaar voor?
Kun je dat ooit echt zijn?

Daar sta je dan
Ga je naar bijlage V Weekeinde
Alles gedaan om je voor te bereiden
Daar is het dan
Je gelooft het staat op pagina negen
Iedere keer dat je zocht, vond je het hier
Je kijkt om je heen
Beseft het zit niet mee

Door de regen en de wind
Zal je krant worden bezorgd
En wordt beschermd tegen alles wat komt
De krant en het Feuilleton
zijn al wakker als jij slaapt
Een zekerheid zo lang als ik leef

Een tekst, vele lezers
We staan voor elkaar, niet te breken
Facebook, veel reacties
Met elkaar in gesprek, voor en tegen
Telkens weer, week in week uit
Trots als een pauw, dit is ons geluid
En hoe klein we ook zijn
Onze bloggers zijn groot
Gaan niet onderuit
Voor jou, Feuilleton
Voor auteur, voor lezers
Soms zit het mee, soms zit het tegen
Deze week niet op pagina negen
En ook niet elders in de krant
Een weekje geduld aub want
Ook schrijvers verdienen rust en vakantie
Het Feuilleton is een rots maar geen garantie

Laat me weten wat je denkt
Waar de lezer  naar verlangt
We gaan niet rusten tot het waar geworden is
En als je ooit je weg verliest
Is het blog je baken in de nacht
En wijst je de haven in de duisternis

Ik blijf schrijven als een leeuw
Zodat het jou aan niets ontbreekt
Blijf duiden zo lang als ik leef

De R van Giphart
Twee duimen in de lucht, kom op, kom op
De V van Vijf en de W van wij
De feuilletonisten  staan zij aan zij
De G van Geheimen die niet bedekt blijven
We leggen ze droog opdat de ontdekkers verstijven
De V van Volkskrant waar we lezen
Het Feuilleton, dat is bewezen
De R van Giphart
De V van Volkskrant en Feuilleton
Enthousiaste volgers zodra het begon
De V van verslaving en altijd willen lezen
Een fijne ziekte, niet te genezen
De W van wij zijn een met elkaar
Met de schouders naast elkaar
En dus roepen we vandaag van

Door de regen en de wind
Zal je krant worden bezorgd
En wordt beschermd tegen alles wat komt
De krant en het Feuilleton
zijn al wakker als jij slaapt
Een zekerheid zo lang als ik leef

Laat me weten wat je denkt
Waar de lezer  naar verlangt
We gaan niet rusten tot het waar geworden is
En als je ooit je weg verliest
Is het blog je baken in de nacht
En wijst je de haven in de duisternis

Ik blijf schrijven als een leeuw
Zodat het jou aan niets ontbreekt
Blijf duiden zo lang als ik leef

Written by thehotstepper

april 27, 2013 bij 12:11 pm

Geef een reactie

