Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Duurzaam

leave a comment »

We hebben in ons huisje in de Ardennen bijna dertig TV kanalen. Het leeuwendeel is Franstalig, maar er zijn ook drie Nederlandstalige zenders. Het Vlaamse Eén en Canvas en het toekomstige NPO1, ofwel Nederland 1. Thuis was het mij niet zo opgevallen, want dan kijk ik zeker ergens anders naar, maar wat een enorme kutzender is dat zeg, Nederland 1. Volgens mij zijn naast NOS (Het journaal) de TROS en de AVRO hofleveranciers.

Ik voel mij duidelijk niet thuis bij de grootste familie van Nederland en dus kijken we – als het kastje al aan gaat – vooral Canvas en Eén. Opvallend hoeveel goede en vermakelijke programma’s daar worden uitgezonden. Ik ben benieuwd of we thuis ook vaker naar de Belg zullen zappen. Vooralsnog bevalt het op vakantie prima. Het voelt ook natuurlijk. Behalve dat we Belgische televisieprogramma’s kijken, eten we Belgische kaas en worst en drinken we Belgische bieren en jenever.

Gisteren was er bij een actualiteitenprogramma een reportage over Quirijn Bolle, die in Nederland Marqt, een duurzame supermarkt, is begonnen. Volgens hem is er in reguliere supermarkten nog nauwelijks kwalitatief hoogwaardig voedsel te verkrijgen. De productie ervan moet immers steeds efficiënter, want de consument is niet van zins veel voor voedsel te betalen. Het gevolg is een neerwaartse spiraal, die niet alleen de duurzaamheid van het voedsel omlaag haalt, maar ook de kwaliteit.

In de supermarkt hier in Ferrières is volop lokaal voedsel verkrijgbaar. Van de week aten wij een overheerlijk stuk contrefilet van de Blanc Bleu Belge. Volgens het etiket was de koe in Ferrières geboren, getogen en geslacht. Het is heel goed mogelijk dat ze heeft gegraasd op het weiland achter ons vakantiehuisje. Terwijl ik dit zit te typen drink ik een biertje dat La touche de Ferièrres heet. Het is gebrouwen in de L’Abbaye de Val-Dieu (hier niet ver vandaan) en de opbrengsten komen ten goede aan de restauratie van het orgel van de kerk van Ferrières. Gewoon verkrijgbaar in de supermarkt! Bovendien is zowel het bier als het rundvlees heel goed betaalbaar. Het is dat wij niet van hier zijn, maar anders zou ik zeggen dat we heel duurzaam en milieuverantwoord bezig zijn.

Written by thehotstepper

april 4, 2013 bij 7:45 am

Geef een reactie

