Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

WiFi_1A

with one comment

‘Vanaf september 2012 schrijft Ronald Giphart wekelijks een feuilleton in de Volkskrant. Sinds die tijd schrijf ik daarover een commentaar, een bespiegeling. Ik heb daar zoveel plezier in, dat ik geen aflevering wil overslaan, zelfs niet als ik met vakantie ga. Voordat ik vertrok voor een weekje ontspanning in de Ardennen, stuurde ik de auteur daarom een email waarin ik hem vroeg om mij bij wijze van uitzondering en onder strikte geheimhouding de aflevering te sturen die tijdens mij afwezigheid zou verschijnen.

‘Ha Theo’, schreef Giphart terug. ‘Hierbij – na een nacht doorhalen, zoals je in de zijbalk kunt lezen – dan eindelijk aflevering 26. Ik ga slapen, maar niet nadat ik je een goede vakantie heb gewenst!’ Nog dezelfde dag begon ik aan mijn bespreking en voordat ik vertrok was mijn commentaar klaar. Ik kon het toen alleen nog niet publiceren natuurlijk. De aflevering moest eerst nog in de krant verschijnen.

Op zaterdag, de dag nadat we ons in de gîte hadden geïnstalleerd, ging ik op zoek naar internet. Met mijn Nokia in mijn hand liep ik door het huisje en speurde in alle kamers naar een (onbeveiligd) WiFi netwerk. Bij het raam in de buitendeur vond ik het. Soms. WiFi_1A. Dan weer kon ik verbinding maken, dan niet. Ik haalde mijn schouders op en stelde mezelf een deadline. Maandag, uiterlijk dinsdag zou ik mijn stukje publiceren. Als het vanuit onze vakantiewoning niet zou lukken, dan had ik in ieder geval een goede reden om op café te gaan.

Maandag was een veelbelovende dag. Net als de zon liet WiFi_1A zich veelvuldig zien, maar het signaal bleek te zwak om mijn stukje te uploaden. We besloten een uitstapje te maken en in een café een drankje en de draadloze internetverbinding te gebruiken. Het werd mission impossible. Zelden zag ik zoveel gesloten cafés. Het ergste vond ik nog dat tenminste een op de drie er uitzag alsof ze permanent dicht waren. Vaak was er een bord of affiche met de woorden A Vendre, Te Koop, achter de ruit zichtbaar.

Dinsdag. Mijn zelf gestelde ultimatum zou vandaag verlopen, dus ik besloot bij de huisbaas aan te lopen. Bonjour, ça va? En of ze internet hadden. De oude man schudde zijn hoofd en overlegde met zijn vrouw. Monsieur gebaarde dat hij voor mij ging bellen. Madam zette mij aan de keukentafel aan een punt versgebakken appeltaart en ondertussen kwam ik veel te weten. De oudjes zijn 50 jaar getrouwd. Ze hebben negen kleinkinderen en die waren afgelopen zondag allemaal op bezoek. Monsieur is voorzitter van de vereniging van fokkers van Blanc Bleu Belge, een koeienras, dat typisch is voor deze streek. Gisteren hadden ze bezoek van een vos. Zeven kippen doodgebeten.

‘Aywaille. Le bibliothèque.’ Met die woorden kwam monsieur terug in de keuken. De ogen van zijn vrouw lichtten op. ‘Ah, le bibliothèque. Une bonne idee!’ Ze keek mij stralend aan, terwijl ze me uitlegde hoe ik er kon komen. Ik bedankte beide hartelijk en keerde terug naar ons huisje, waar ik nog één keer WiFi_1A probeerde. Tevergeefs, geen succes. ‘Ik moet even naar Aywaille. Naar de bibliotheek’, zei ik dus. Maar dat bleek ook geen succes. Het gebouw was snel gevonden, maar bleek gesloten. De Belgische vlag hing slap langs zijn stok aan de gevel. Ik probeerde het in twee cafés, maar de bardames keken mij aan of ze water zagen branden. Internet? In een café? Misschien in Luik… Op de terugweg naar mijn auto passeerde ik een broodjeszaak. Le Point Chaud. Het deed me denken aan Hotspot, maar toch hadden ze er geen WiFi.

Voordat men zich zorgen maakt dat ik de rest van mijn vakantie alleen maar op zoek ben geweest naar een werkende internetverbinding, laat ik dit verhaal afronden. Op een kruising in Bomal is een redelijk sterk onbeveiligd signaal. Het bleek voldoende om mijn commentaar te uploaden. Tijd voor een wandeling met mijn vrouw en kind.

Written by thehotstepper

april 1, 2013 bij 7:18 am

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] pikken ergens in de Waalse Ardennen en Wordt Vervolgd! (26) had gepost. Voor wie het weten wil, zie WiFi_1A. Zowel Giphart als ik hebben ons moeten aanpassen aan de omstandigheden, maar dat is gelukt en […]


Geef een reactie

