Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Bankrun

leave a comment »

‘De Eu hoort er te zijn voor de mensen, niet voor de banken’, werd gisteren opgetekend door journalisten uit de mond van een Cypriotische demonstrant. Mee eens. Zo vind ik ook dat banken er moeten zijn voor mensen in plaats van andersom. Banken zijn er, omdat er mensen zijn. Mensen zijn er dus niet voor de banken. Als dit zo is, dan betekent dit dat mensen, rekeninghouders, klanten zijn. Klanten, die als zodanig behandeld dienen te worden.

Ondertussen lees ik dat in steeds meer kleine (klein, wat is klein?) dorpen de pinautomaat verdwijnt. De banken vinden chartaal geld maar lastig en heffen ongeacht wat hun klanten willen geldautomaten op. Sorry hoor, banken! Dit kan dus niet. Geld is jullie core business. Het is je bestaansrecht. Je doet het er maar mee. Hebben wij niet onlangs meerdere systeembanken gered met ‘ons’ belastinggeld? Ik mag hopen dat deze banken niet meedoen aan deze belachelijke trend, maar ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken.

Ik kan er met mijn pet niet bij. Dat banken niet van geld houden? Kunnen ze er echt niet meer tegen? Ik zou met liefde mijn geld bij ze weghalen, maar de tijd van de bruine enveloppe is voorbij. Heb je me goed gehoord? Ik, de klant, haal met liefde geld bij je weg. Het kost me nu per saldo meer om het bij je te stallen, dan dat het me oplevert. Met die arrogante houding van je kost het me bovenal ergernis, een emotie die niet of nauwelijks in geld is uit te drukken, maar die het geïndexeerd aan de beurs niet gek zou doen.

En dat brengt me weer bij de Cypriotische protestant, die zei dat de EU er voor de mensen hoort te zijn. Wanneer regelt de EU een bank die voor giraal en chartaal bankverkeer van haar ingezetenen kan zorgen? Een bank waar ik kosteloos mijn geld kan laten storten door mijn werkgever? Een bank die kosteloos mijn transacties voor mij faciliteert? Een bank waar ik kosteloos mijn geld kan beheren? Me dunkt dat als er een federale bank wordt opgericht, waar het geld van een kleine miljard inwoners wordt beheerd, dit voldoende rente moet opleveren om de administratie kosteloos te regelen. Daar kunnen heel wat federale pinautomaten van worden geplaatst. Pinnen doen we graag met een paspoort of ID-kaart, want daar hebben we toch al voor betaald.

Laat vervolgens de zogenaamde commerciële banken maar met mooie spaarproducten komen. Tegen mooie rentes. Laat ze maar een beetje moeite doen om aan geld te komen. Misschien gaan ze dan geld weer meer waarderen. Gaan ze er meer op letten (bonussen) en gaan ze weer snappen dat hun bestaansrecht gebaseerd is op geld. Geld, waarover de klant graag in al zijn verschijningsvormen wil kunnen beschikken.

Alhoewel… Over dat laatste hoeven ze zich dan geen zorgen meer te maken.

Written by thehotstepper

maart 21, 2013 bij 9:25 am

Geplaatst in column, ergernis, politiek

Tagged with , , , , ,

Geef een reactie

