Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Reizigersinformatie in België spoort niet

with one comment

‘Neem de Fyra’, was het besmuikt advies van een Belg op Antwerpen Centraal, terwijl ik nog net niet schuimbekkend de Belgische informatievoorziening in onvervalst Rotterdams op de hak nam. De man keek mij olijk aan en ik haalde mijn schouders op en glimlachte. Ik glimlachte! Waar ik de zelfbeheersing vandaan haalde mag Joost weten. Misschien kwam het doordat ik er toen nog alle vertrouwen in had dat ik die avond nog voor middernacht thuis kon zijn.

Er is de laatste tijd veel te doen geweest over de informatieverstrekking van NS. Bij afwijkingen van de dienstregeling en calamiteiten willen reizigers goed op de hoogte worden gehouden. Maar wat is goed? Ik ben van mening dat NS nog heel wat te verbeteren heeft, maar wanneer we ‘goed’ langs een vergelijkende schaal leggen door bijvoorbeeld de informatievoorziening van de Belgische spoorwegen ertegenover te stellen, dan doet NS het uitmuntend. Wablief? Ja u leest het goed. NS doet het dan buitengewoon, heel behoorlijk en bevredigend.

Gisterenavond wilde ik met de trein van Gent naar Rotterdam. Ik had via de site van de NMBS alvast een kaartje gekocht, want ik wilde niets aan het toeval overlaten. De reis zou met twee overstappen 2 uur en 47 minuten gaan duren. Best lang, als je bedenkt dat het met de auto in 1 uur en 40 minuten kan, maar ik had het er graag voor over om een paar pintjes te kunnen pakken. Had het Hogesnelheidsvehicle van Hispeed gereden, dan was de reistijd concurrerend geweest, maar ze reed niet en daarover beklaag ik mij niet, want dit was reeds van te voren bekend.

Toch is er reden genoeg tot klagen. Een klein halfuur voor vertrek kwam ik aan op Gent Sint Pieter maar de trein waarvoor ik op internet een kaartje had gekocht reed niet. Er waren werkzaamheden, dus er kwam een extra overstap bij in Sint Niklaas. Het zou erom gaan spannen of ik de aansluiting in Antwerpen zou halen. Op het perron aldaar kreeg ik een voorproefje van de communicatie met reizigers in België. Een man vroeg met zijn mobiel in zijn hand aan een perronopzichter hoe het kon dat volgens internet een trein niet reed, terwijl die wel werd aangekondigd. De opzichter belde de stationschef en het probleem zou worden opgelost. Even later was de trein van het aankondigingenbord verdwenen.

In Antwerpen was er geen spoor te bekennen van de trein naar Roosendaal. De eerstvolgende trein naar Nederland zou over ruim een uur rijden. 23.40 uur Rotterdam C EXT 23, stond er te lezen op het bord met vertrektijden. Een extra trein naar Rotterdam? Wat een geluk. Wat een service, dacht ik ook nog, ik hoef dan niet eens over te stappen in Roosendaal. Ondanks de vertraging was ik redelijk content met de situatie. Maar toen zag ik een aanplakbiljet:

Alternatieve treindienst Fyra weekend 2 en 3/2.
Treinverkeer is onderbroken. Alternatief transportplan via Roosendaal uitgewerkt.
Reizigers richting Nederland kunnen in Antwerpen de trein naar Roosendaal nemen en vandaar hun reis verder zetten.
XX.27 vertrek Antwerpen naar Roosendaal (reistijd ong. 30 min)
XX.56 aankomst in Roosendaal
XX.13 vertrek richting Rotterdam / Amsterdam

Ik ontdekte het briefje om 22.20 uur. Hoera, dit is veel beter! Een trein naar huis over zeven minuten. Maar waarvandaan zou die trein vertrekken? Het stond er niet, maar ik gokte op hetzelfde spoor als de extra trein naar Rotterdam. Perron 23 was echter uitgestorven, net als de rest van het Centraal Station, overigens. Nergens een perronopzichter of conducteur om navraag te doen. Het werd 22 uur 25 uur, half elf, kwart voor elf. In de verte priemden drie heldere lampen zich een weg door de duisternis. Het was inmiddels 23.00 uur en mijn mond viel open van verbazing, want daar kwam blinkend van de nieuwigheid een rood-roze-witte Fyra het station binnen roetsjen.

Het bleek een proefrit en nee, er mochten geen passagiers mee. Waar de trein naar toeging? ‘We pendelen tussen Rotterdam en Antwerpen’. Ik kon mijn oren niet geloven? Hoe laat vertrekken jullie dan weer? ‘Oh, om 23.40 uur’, zei de man in overall, die ik had aangesproken, vlak voor hij terug in de trein stapte. Ik dacht dat ik een rolberoerte zou krijgen en gaf met over aan een imitatie van Gilles de la Tourette. Het hielp niets, maar het luchtte wel op. Bovendien galmde het lekker. Hoewel ik eerder die avond in stilte de verlatenheid van het station had vervloekt, was ik er nu wel blij mee dat ik mezelf bij  niet te veel mensen voor schut kon zetten.

Maar kom op zeg, we hebben het hier toch over een min of meer ontwikkeld land, niet over Godververgetanië. België, doe iets aan je informatievoorziening. Ten eerste: verkoop geen tickets voor reizen die je niet kunt waarmaken. Ten tweede, zet geen testritten op de inlichtingenborden, die zijn bedoeld voor reizigersinformatie en ten derde, zet personeel in. Het kan toch niet waar zijn, dat op het Centraal Station van de tweede stad van het land de loketten in het weekend om 22.00 uur sluiten en er bovendien geen servicemedewerkers, perronopzichters of wat voor spoorwegemployees dan ook aanwezig zijn?

NB Voor wie het weten wil: Uiteindelijk ben ik, vijf uur nadat ik uit Gent vertrok, zwaar illegaal, thuisgekomen als verstekeling op de vertraagde Ski-Thalys naar Amsterdam.

Written by thehotstepper

februari 3, 2013 bij 5:22 pm

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Thanks, het moet gezegd worden en hoe meer mensen dat doen hoe beter. In de media en in de communicatie van nmbs is er namelijk geen enkel probleem. Descheemaecker kan het op tv heel mooi uitleggen, zijn personeel mag de reactie daarop dagelijks incasseren. Ik gebruik al jaren de trein-applicatie van NS. Die van nmbs is niet up to date, echt remmel. De extra oplossingen stonden er vorige week zelfs niet bij. De App van NMBS europe laat je tickets boeken, de dienstregeling, daar kan je naar fluiten. De info bij de bestemmingen is onderverdeeld in rubrieken als uitgaan, uit eten, evenementen en hotels. Dat kan leuk zijn, denk je dan. Bij Rotterdam staan bij ‘uit eten’ 3 zaken waarvan één een ‘all you can eat’-chinees. Hepla, we maken dat en gooien het dan naar de reiziger. Niet om te gebruiken, voor de schijn!

    Oh ja, en Descheemaecker spreekt zichzelf tegen en doet dat zonder gene want de mensen zijn het gezaag over de Fyra toch beu aan het worden. Alle begrip voor vertragingen, de leugens zijn te veel.
    Marc had het over Hollywood, hier is mijn idee voor de verfilming.
    NS bedankt voor julile applicatie, het maakt reizen iets aangenamer. ^_^ Keep smiling. Tijdens mijn laatste reis heb ik vooral genoten van de gedeelde verontwaardiging van de reizigers.
    http://blog.tvblokje.be/2013/01/30/fyra-the-movie-een-preview/

    blokje

    februari 4, 2013 at 3:26 pm


Geef een reactie

