Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Helden

with one comment

Whatever happened to the heroes? Herinnert u zich het reclamespotje uit 2009 nog? Het betrof een wervingsactie voor dagbladbezorgers M/V. De slogan luidde geloof ik ‘Zonder nieuwe helden is de krant nergens’. Helden worden niet geboren, helden zijn helden, omdat ze zich in bijzondere situaties uitzonderlijk gedragen. Een held is een persoon die, wanneer geconfronteerd met gevaar en rampspoed of vanuit een zwakke positie, moed en de bereidheid tot zelfopoffering betoont voor een grotere zaak. Aanvankelijk had dit heldendom vaak te maken met strijd of het uitblinken in iets, maar later werd dit uitgebreid tot een meer algemeen moreel uitblinken. Wat het te maken heeft met het bezorgen van dagbladen is mij een raadsel. De besteller van mijn krant kan in ieder geval geen held worden genoemd .

Dat zal de krantenbezorger zijn, dacht ik vanmorgen, toen om vijf over acht de deurbel mij wekte. Ik dacht op dat moment nog veel meer, maar ik wil deze column graag netjes houden. Afijn, ik had gelijk en hij was behoorlijk verongelijkt. Hoe ik het in mijn hoofd haalde om twee keer achtereenvolgens een klacht in te dienen, omdat ik geen krant had ontvangen? Ik kon toch wel rekening houden met hem en het feit dat er buiten sneeuw lag en dat het glad was en dat van hem daarom in alle redelijkheid niet kon worden verwacht dat hij de  krant op tijd bezorgde. Nu had hij twee klachten en dat ging hem geld kosten, of ik daarover had nagedacht? Maar nee, natuurlijk niet, meneer denk alleen maar aan zichzelf, vulde hij het antwoord op zijn vraag voor mij in.

Ik was nauwelijks wakker, dus niet veel tot anticiperend antwoorden in staat. Zwakjes wierp ik tegen, dat ik juist wel aan hem had gedacht. Ik had immers eerst klantenservice gebeld en geïnformeerd hoe laat ik de krant in mijn bus mag verwachten. In beide gevallen was hij ruim te laat. Hij was het met mij oneens. Hoe kwam ik er bij om direct te bellen? Ik had hem er toch op kunnen aanspreken? Hoe dat zei hij er niet bij. Ik krabde mijn achterhoofd, geeuwde en dacht na. Klaarblijkelijk had hij door dat we niet op één lijn zaten, want zonder verdere plichtplegingen, hoorde ik hoe hij beneden de krant in de brievenbus stopte. Uit de hoorn aan mijn oor klonk zachte ruis.

Mijn held was vertrokken zonder gedag te zeggen. Zou hij zijn naam en nummer op de krant hebben geschreven? Dan kan ik voortaan contact met hem zoeken, zoals hij opperde. Het bleek niet het geval. Teleurgesteld liep ik terug naar boven. Ik voelde me er verdorie nog rot om ook. Het was dan ook niet persoonlijk bedoeld. Maar zoals ik al eerder had geconcludeerd: wij waren niet uit hetzelfde hout gesneden. Anders dan mijn krantenbezorger nam ik het weer en de sneeuw namelijk niet voor lief en gebruikte het niet als alibi om te verzaken. Vanwege de weersomstandigheden kon ik niet vier keer per uur met de trein naar mijn werk reizen, maar slechts twee keer per uur. In plaats van een trein later, nam ik een trein eerder. In plaats van fatalistisch mezelf een slachtofferrol aan te meten, zette ik de omstandigheden naar mijn hand.

Stom natuurlijk. En egoïstisch, want ik hield geen rekening met mijn medemens. Ik dacht alleen maar aan mijzelf. Had ik even doorgedacht, dan had ik de wekker een half uur later, in plaats van eerder gezet. Dan ging ik later in plaats van eerder de deur uit. Dan zou ik mijn krantje gewoon bij vertrek van huis op de deurmat aantreffen. Dan was het of er niets aan de hand was en helden nog bestonden. Het was mijn eigen schuld dat ik me nu rot voelde. In gedachten hoorde ik oneindig de laatste zinnen van de commercial: no more heroes any more, no more heroes any more…

Written by thehotstepper

januari 19, 2013 bij 3:26 pm

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hee Theo, No More Heroes, van The Stranglers weet je nog? Maar goed dat je je netjes hebt gedragen, je wilt uiteraard niet als Strangler in je eigen krant staan die weer eens te laat op je deurmat ligt. ..🙂

    Etienne Stekelenburg

    januari 19, 2013 at 3:55 pm


Geef een reactie

