Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Ik ben toch niet gek

leave a comment »

De Volkskrant zoekt abonnees. Blijkbaar is de concurrentie moordend, want het dagblad trekt alle registers open om nieuwe leden – is dat een goed woord in dit verband? – te werven. De krant wil zo graag lezers aan zich binden, dat ze zich te buiten gaat aan een buitensporige wervingsactie die bij mij toch enige vragen oproept. Het moet wel heel slecht gaan in de wereld van de nieuwsuitgevers, overwoog ik, toen ik het aanbod wat mij werd gedaan overdacht.

Hoewel de aanbieding op het eerste gezicht aanlokkelijk klinkt en tenminste verschoond is van het schreeuwerige dat zo kenmerkend is voor prijsstunters, lijkt ze toch ingegeven door een soort van wanhoop. Alsof de marketingafdeling dacht, het maakt niet uit hoe, we doen er gewoon alles aan om inkomsten te genereren. Aan ons zal het niet liggen, we doen ’s gek, en bieden de klant niet één, maar wacht, twee mooie premiums. Het is een beproefd recept, dat bijvoorbeeld Tel Sell bepaald geen windeieren heeft gelegd. Zouden eventuele VK lezers echter in zo’n goedkoop verkooptrucje trappen? Het is crisis, dus het zou zo maar kunnen, maar laagconjunctuur in mijn portemonnee betekent geen recht evenredige slapte in mijn gezonde verstand.

De Volkskrant nú voor slechts € 17,50 p/mnd. + 20-delige collectie Verboden Boeken cadeau + E-reader cadeau. Wat moet je nou met fysieke boeken als je ook een apparaat krijgt om ze digitaal te lezen? Ontvang je die E-reader dan nadat je de boeken hebt gekregen? Anders is het gewoon niet logisch. Op z’n minst één van beide geschenken lijkt bij nader inzien onzinnig. Een vergelijking met Media Markt dringt zich op. Ik kan de schelle, opdringerige reclame eenvoudig voor me zien:

DESKTOP COMPUTER, NU SLECHTS € 399,- + GRATIS TEKSTVERWERKINGSPROGRAMMA CADEAU + TYPEMACHINE CADEAU. IK BEN TOCH NIET GEK?

Written by thehotstepper

november 10, 2012 bij 1:36 pm

Geef een reactie

