Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Wordt vervolgd! (8)

with one comment

Is me dat even toevallig! Vorige week schreef ik over voor- en nadelen van deadlines. Dat Giphart zich keurig aan de zijne houdt en indien nodig zelfs (ruim) voor het afgesproken tijdstip zijn stukje inlevert. Deze week is hem dat niet gelukt. Op zijn facebookpagina schrijft hij hierover op woensdag 31 oktober: “Het duurde even, maar nu ben ik dan eindelijk aan het schrijven voor aflevering 8. Mijn deadline was vanmorgen, maar die is bij wijze van uitzondering uitgesteld naar morgenochtend, 09.00 uur scherp.” En dat terwijl hij twee dagen eerder nog zo positief was: “Aanstaande dinsdagnacht ga ik – na mijn voorstelling met Nico Dijkshoorn en The Hank Five in Schiedam – ’s nachts aflevering 8 schrijven (deo volente), vanaf een uur of 01.00 uur. Ik zal per uur verslag doen van de vorderingen.” God was het er zeker niet mee eens, en zo zat onze schrijver een dag later te zwoegen op een uitgestelde deadline.

Het resultaat is Heb je een affáire?, de titel van aflevering acht. Het accent op de tweede lettergreep van het laatst woord heb ik niet gezet. Dat stond er al. Zelf had ik in deze context het accent eerder op het eerste woord van de vraag gezet. De titel verwijst immers naar de tweede keer dat de vraag wordt gesteld of één van De Vijf vreemd gaat, nadat dit in eerste aanleg is ontkend. Giphart heeft het verhaal na de lange opsomming (enumeratie middels anafoor) uit Geheimen naadloos opgepakt. We staan met de twee vriendinnen Frederique en Bibi op een zandplaat en Bibi heeft net de sms van haar stalker verwijderd. De manier waarop ze praat, zorgt ervoor dat haar vriendin haar de vraag stelt.(Iets wat ze zelden zo direct zou doen. Ze is tenslotte geheimenverzamelaar, omdat de geheimen haar worden toevertrouwd, niet omdat ze er hopeloos naar op zoek is.)

Wederom blijk ik niet met Giphart op één lijn te zitten over intonatie. ‘Het was de manier waarop Bibi ‘niets’ had uitgesproken. (…) ‘Maar met een ander wel?’’ Ik vraag me af hoe dat ‘niets’ moet hebben geklonken? Persoonlijk zou ik ook hier de klemtoon eerder op een ander woord hebben verwacht. Vergelijk het verschil tussen Met hém wilde ze niets en Met hem wilde ze níets. De eerste zin rechtvaardigt de vervolgvraag toch veel meer dan de tweede? Afijn, het voorbeeld verduidelijkt wat mij betreft wel mooi de manier van vertellen, die door Giphart is gekozen. Aflevering acht laat zich waarschijnlijk in ongeveer dezelfde tijd lezen als de tijd die de vrouwen nodig hebben voor hun gesprek. Bovendien is de tekst vrij letterlijk te lezen. De taal komt overeen met de informatie. Onder het kopje Verteltijd geeft de schrijver uitleg over de begrippen begrippen Dehnung (tijdverruiming), Raffung (tijdverdichting) en Deckung. (als de taal die een schrijver nodig heeft (bijna) exact overeenkomt met de informatie) Bedankt voor de masterclass, Giph!

Naar aanleiding van aflevering vijf en zes, die zich afspeelden in de Ancienne Belgique in Brussel, moest de schrijver zich verdedigen voor zijn uitstapjes. Hij gaf hiervoor twee praktische redenen: introductie van personages door middel van flashbacks en vertraging omdat het verhaal zich nu eenmaal afspeelt in drie dagen. Zou hij alleen die drie dagen beschrijven, dan zou hij of te snel klaar zijn of hij loopt het risico dat het verhaal langdradig wordt. In deze aflevering maakt de schrijver dan ook andermaal een uitstapje, wat hij echter weet te beperken tot ongeveer 25% van deze editie van het feuilleton. Deze keer neemt hij ons mee naar een bananenplantage in het Krugerpark. Mij stoort dat geenszins en zelf schrijft hij er op Facebook over: “Dat is het heerlijke aan schrijven: binnen een paar seconden ben je de wereld over.”

Naast het uitstapje naar Zuid-Afrika, bedient Giphart zich overigens duidelijk van diverse andere vertragingstechnieken, zonder dat hij van filibustering*) kan worden beschuldigd. Hij heeft research gedaan naar de soorten vogels die op het Wad voorkomen en gebruikt de opgedane kennis en passant. Hetzelfde geldt voor de Afrikaanse naam Pik en voor een uitleg over de begrippen Slippertje en Affaire, hoewel hij hierover met name in de toelichtingenkolom uitweidt, die traditiegetrouw is gewijd aan uitleg over woorden, schrijfstijl, stijlfiguren en allerhande min of meer interessante achtergrond informatie, waaronder ook een triviaal ezelsbruggetje als: ‘Bij de Wulp wijst de snavel naar zijn gulp.’ (wedden dat ik die niet meer vergeet?)

Eerder merkte ik al op dat het verhaal na de lange opsomming geheimen in de voorgaande gelijknamige aflevering naadloos wordt opgepakt. In die zin is het dan ook logisch dat er nog meer geheimen volgen. De informatie ligt ook in het verlengde van wat we eerder al over Bibi leerden, namelijk dat ze mogelijk niet langer gelukkig is met haar man, Kick, en dat ze als ze honger krijgt niet bang is om buiten de deur te eten. Bovendien onderstreept het nogmaals wat we eerder over Rosalie leerden (oneerlijk, roddelaarster) en wordt opnieuw de nadruk gelegd op de rol van Frederique als collectief geheugen van de groep. Ik denk dat we deze drie dames vooral goed in de gaten moeten houden. Bovendien zou ik Rosalie nu graag beter leren kennen. Kan dat Giph? Doe je aan verzoekjes?

Grappig vind ik dat het meest onbenullige geheim voor de cliffhanger van de deze aflevering zorgt. De ondertitel van dit deel van het feuilleton luidt Op het strand roken twee vrouwen schichtig een sigaret. Ze zijn dus beschaamd of bang om te worden betrapt. Ik vind het iets amusants hebben als volwassenen erover liegen dat ze niet roken. Toch is het feit hier zeer functioneel, want net op het moment dat Bibi toegeeft dat ze zich ‘weer eens aardig in de nesten heeft gewerkt’, wat impliceert dat ze een voor Freek nog onbekend geheim gaat opbiechten, wordt ze betrapt dat ze stiekem staat te roken. We zullen moeten wachten op het geheim, maar veel belangrijker… wat voerde de wind nog meer mee, behalve flarden sigarettenrook?

Welke woorden konden worden gehoord door het groepje dat verderop bij de zeehonden stond? Geeft het feit dat ze betrapt wordt op roken de kinderen of Kick een reden om haar keihard aan te pakken? Misschien geeft het zich niet houden aan haar belofte om te stoppen haar wel een excuus om het andere geheim niet langer op te biechten. Het is niet te hopen voor de lezers, want die blijven zitten met een open eindje, maar Giphart kan er mee wegkomen. Op internet kwam ik op de site Geheimen van Nederland een stukje tegen van een vrouw die onder het pseudoniem ikbenzondergeheim schreef over het betrappen van haar man en de consequenties. Het voorbeeld uit de werkelijkheid illustreert voor mij dat het verhaal volgende week dus zomaar een onbedoelde wending kan krijgen. Voilà, de kracht van een feuilleton. Smullen.

*) In aflevering twee gebruikte Giphart het woord Wanbof en schreef hierover in de toelichting: “Geregeld schrijf ik onbekende woorden op in de hoop ze kwijt te kunnen in een verhaal”. Filibustering is zo’n woord, dat ik altijd al eens heb willen gebruiken, sinds ik het enige tijd geleden hoorde op het Journaal naar aanleiding van Kamervragen door de PVV.

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Terwijl ik terugbladerde naar de reacties op  aflevering 4 kwam ik ook een reactie tegen van een andere volgster. Zij heeft ruime ervaring met zeilen in het Waddengebied. ‘Wist jij (Ronald) dat de haveningang van Vlieland 1 van de lastigste van NL is? De ingang is vrij smal en er staat altijd een fikse stroom dwars voor langs. Daar zie je pas echt stuurmanskunsten.’ Het bleek een goede tip, waar Giphart in aflevering 13 dankbaar gebruik van heeft gemaakt. Hij beschrijft in de laatste alinea’s van zijn verhaal heel mooi hoe lastig het kan zijn en geeft zo een mooi voorbeeld van het begrip Deckung dat hij als informatie bij aflevering 8 beschreef. […]


Geef een reactie

