Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Wordt vervolgd! (6)

with one comment

Aflevering vijf van het feuilleton , You don’t want to be alone, is een fijne, want Giphart neemt de tijd om uit het verhaal te stappen en zo de mannen van de groep enigszins voor te stellen. Het intermezzo is voor mij een feel-good-verhaal dat zeer herkenbaar is. Hoewel je het nooit van te voren kunt bedenken of bepalen, groeien sommige stapavonden met vrienden uit tot legendarische proporties. Zonder hieraan veel woorden te besteden weet Giphart een beroep te doen op prettige herinneringen die in mijn geheugen zijn opgeslagen en die verwijzen naar vergelijkbare avonden met vergelijkbare vrienden in vergelijkbare poptempels. Over het algemeen vloeit het bier op dat soort avonden rijkelijk, zonder dat iemand daar op het moment last van lijkt te hebben. De volgende dag is een ander verhaal, maar dan is de kater hooguit een bevestiging van een memorabele avond.

In deze aflevering doet Giphart verslag van zo’n avond en vertelt zodoende tussen neus en lippen door de beroepen van Korneel en Kick. Eerstgenoemde is duikinstructeur bij de brandweer en moet als gevolg van de golfslag en het drankgelag twee dagen eerder bij de gedachte aan glühwein over zijn nek. Voilà, de aanleiding voor het intermezzo. Laatstgenoemde is directeur van een platenmaatschappij en had de mannen uitgenodigd voor een concert van Two Door Cinemaclub in de Ancienne Belgique in Brussel.

Dit levert een beeld op van de mannen, hun beroepen en daarvan afgeleid hun auto’s alhoewel het mij nog niet helemaal duidelijk is. Eerder schreef Giphart hierover: ‘Ik kreeg het idee de gezinnen en vooral de mannelijke personages te tekenen aan de hand van hun auto’ In aflevering drie van het feuilleton lazen we dat De Vijf zich verplaatsen in een Renault Espace, een Volvo V70, een Toyota Prius, een Chevrolet Caprice Classic en een Dodge A100.

We weten dat Pim in de Dodge rijdt. De Prius heb ik eerder al aan Rosalie toebedacht, maar ik weet niet of dit klopt. Dat geldt ook voor de V70, die ik bij een dokter vindt passen en die ik dus bij Bram heb bedacht. Blijven de Chevy en de Renault Espace over. Naar aanleiding van aflevering vier speculeerde ik dat de Espace wel van Kick moest zijn omdat hij en Bibi twaalf min zeven, dus wel vijf kinderen moeten hebben. Nu past een Chevrolet Caprice Classic wat mij betreft prima bij een (stoere) brandweerman, maar zou dus ook rock ’n roll genoeg zijn voor een directeur van een platenmaatschappij. Het blijft gissen en is waarschijnlijk voor het verhaal niet eens zo interessant of belangrijk.

Overigens blijkt uit het personogram dat Giphart op de Facebookpagina van het feuilleton plaatste dat Kick en Bibi vier kinderen hebben, net als Pim en Frederique. Ik schreef hierover op dezelfde pagina aan Ronald Giphart , nadat hij onderstaande verbetering op mijn aanraden had doorgevoerd: ‘Haha! Mooi. Nu we toch bezig zijn: In aflevering drie heb je het gezin van Freek en Pim geïntroduceerd: Hidde, Robine en IJsbrand. Geen Annika en ook geen Pelle… Je schreef “Samen hebben ze twee kinderen” (Hidde was eerder al ten tonele gevoerd) ’

Afgelopen week werden we als volgers van het feuilleton door de schrijver getrakteerd op een kijkje in de keuken. Zo postte hij dus het personogram, maar ook een voorlopig tijdschema en een mooie overzichtsfoto van zijn werkkamer, die is gesitueerd in een oud schoolgebouw. Ik ben benieuwd of we deze week een update krijgen? Als ik de feiten uit het verhaal naast het personogram leg, dan is er inmiddels wel wat veranderd in de ideeën die Giphart aanvankelijk had. Zie onderstaande schema van de namen van de mannen en hun beroepen:

  • Kick – directeur platenmaatschappij , volgens personogram duikinstructeur bij brandweer
  • Korneel – duikinstructeur bij brandweer, volgens personogram beleidsmedewerker
  • Bram – volgens het verhaal kinderarts, volgens personogram redacteur
  • Pim – regisseur

En wie zijn Desirée en Henrik, die aan de periferie linksboven en rechtsonder hangen? Gelukkig is het feuilleton nog niet afgelopen, dus dat komen we dan vast nog wel ooit te weten. Terug naar het verhaal.

We leren dus Kick en Korneel kennen en ook Kick sr. en ene Luigi worden om onduidelijke redenen ten tonele gevoerd. Opa Kick gaat mee naar de AB naar aanleiding van een uit de hand gelopen weddenschap en Luigi als studentchauffeur, die de Dodge A100 van Pim zal besturen. Luigi is fan van Two Door Cinemaclub en wordt door opa Kick uitgenodigd om mee naar binnen te gaan. Behalve dat hij groot fan is, beargumenteert opa Kick: ‘Stel je voor dat mij daarbinnen iets overkomt, dan is het goed om een student geneeskunde bij de hand te hebben.’ Geen speld tussen te krijgen, behalve dat Bram arts is, dus hoeft opa zich toch geen zorgen te maken?

Deze week leren we weer een nieuwe term. Helaas niet zo’n mooi woord als wanbof, maar wie het feuilleton en de toelichting in de kolom ernaast leest, weet voortaan wat een golden handcuffs agreement is. Weer wat geleerd!

Eén van de nadelen van een intermezzo of uitstapje is dat er niet echt naar een cliffhanger kan worden toegewerkt. Wat dat betreft heb ik deze week geen theorie hoe het verhaal nu verder gaat. Vorige week speculeerde ik nog op een klein drama of een cliffhanger in de vorm van een geheim wat net niet wordt verteld in aflevering vijf, maar niets is minder waar. Of het moet zijn dat Giphart een verhaal verzint rond het aanstekelijke zinnetje uit What you know van Two Door Cinema Club waarmee hij deze aflevering eindigt en dat hij heeft gebruikt als titel: You don’t want to be alone? In de lyrics van het aanstekelijke nummer zitten trouwens mogelijk meer verwijzingen naar een spannend verhaal. Wat denken van: And I can’t say it’s what you know. But you’ve known it the whole time. Yeah, you’ve known it the whole time. Gaat het om een publiek geheim? Ik ben benieuwd of het nummer random is gekozen, vanwege het vrolijke gitaar rifje, of misschien toch vanwege de teksten. Mogelijk dat we daar in een volgende aflevering antwoord op krijgen.

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] doet naast temporisatie (eerder noemde ik zo’n korte stop een intermezzo, zie o.a. Wordt Vervolgd! 6, aflevering 13 en 18) in deze editie ook weer lekker veel aan toelichting. Het kijkje in de keuken, […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: