Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Wordt vervolgd! (4)

with one comment

Gisteren verscheen de derde aflevering van het feuilleton in de Volkskrant. In het derde deel, De boot gemist, zouden we kennis maken met de vijf gezinnen. Giphart wil dit doen aan de hand van een beschrijving van de auto’s waarin zij rijden. Zelf zegt hij hierover: ‘Ik kreeg het idee de gezinnen en vooral de mannelijke personages te tekenen aan de hand van hun auto. Daarom zocht ik bijzondere Amerikaanse modellen, waarmee sommigen hun sprankelende aanwezigheid etaleren.’ En zo leren we dat De Vijf zich verplaatsen in een Renault Espace, een Volvo V70, een Toyota Prius, een Chevrolet Caprice Classic en een Dodge A100.

Van wie de eerste vier auto’s zijn komen we mogelijk later nog te weten, want alleen de inzittenden van de Dodge worden geïntroduceerd. Het gaat om Frederique, Pim, haar man (of vriend/partner, we komen er niet achter of hij na zijn scheiding is hertrouwd) en stiefzoon Hidde. Later blijkt dat ook hun kinderen IJsbrand en Robine in de auto zitten. Dat wil zeggen, van IJsbrand  weten we dat zeker, want hij wordt even voorbij de helft van deel drie geïntroduceerd als hij vraagt “Zijn we te laat?”, maar Robine is zeker een stille, want die komt verder niet voor in de introductie van het gezin. We weten van haar en IJsbrand alleen dat ze jonger zijn van Hidde. Dit geldt trouwens meteen voor alle kinderen, want ‘Hidde was als 15-jarige de oudste van de twaalf kinderen.’

Al met al een rommelige introductie en aangezien we nog vier gezinnen moeten leren kennen, belooft dit niet veel goeds voor de volgende vier afleveringen. Bovendien, als Giphart het doel had om de mannen te leren kennen aan de hand van de auto’s dan is dat mislukt. We weten nu dat Pim, ‘de tien jaar oudere tv-regisseur, een mooi gerestaureerde Dodge A100 uit 1973, rijdt, maar wie de bestuurders van de overige auto’s zijn? In één van de vier auto’s rijdt bovendien geen man, maar een vrouw, want in deel twee hebben we geleerd dat Rosalie onlangs is gescheiden van haar man en dat haar twee kinderen bij haar wonen. Ik schat in dat zij dus in de Toyota rijdt. Immers, een Espace is te groot, evenals een V70, die beter past bij een doktersgezin (Sanne en Bram) en de Chevrolet is ten tonele gevoerd om een man te beschrijven… Tot zover de introductie; gelukkig is het leuk om te gissen.

Helaas leren we in deze aflevering geen nieuw mooi woord, zoals wanbof, dat de vorige keer langs kwam. Wel leren we een en ander over camerawerk, montage en het gebruik van muziek in films. Het kan omdat Pim en Frederique (cameravrouw) worden voorgesteld aan de lezer, maar het is uiteindelijk slechts bijzaak. Zo vraag ik mij ook af of de tweede alinea over Four Weddings And A Funeral noodzakelijk is. Wat overkomt je als je die weglaat Giph?

Misschien moet ik hem die vraag eens stellen op de speciale Facebookpagina. Het blijft natuurlijk fantastisch dat het feuilleton de mogelijkheid biedt om met de schrijver van gedachten te wisselen. Behalve input van lezers, die Giphart gebruikt, (deze keer verwerkte hij de suggestie om een oude klipper te charteren voor de overtocht) reageert hij namelijk ook op vragen en opmerkingen van lezers. Kennelijk was ik niet de enige die over het gebruik van de verleden tijd viel, (of Giphart heeft mijn blog gelezen) want onderaan in de toelichtingenkolom gaat de schrijver in op het gebruik van de verledentijdsvorm: “Ik heb er voorlopig voor gekozen het verhaal in de verleden tijd te vertellen, maar dat is niet definitief. Van de versie hiernaast heb ik een variant in de tegenwoordige tijd. De uiteindelijke keuze zal ik komende week op Facebook toelichten.”

Ik kan niet wachten, kom maar op met je uitleg! Oh, en leg dan meteen even uit hoe je aan een Dodge A100 uit 1973 komt. Omdat ik dat model nog niet kende heb ik een plaatje van de auto en wat gegevens via Google opgezocht. Wat blijkt, de A100 is gemaakt tussen 1964 en 1970… Fact checking is sinds de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen in, dus ik heb mij er ook aan bezondigd. Jammer, dus toch nog wanbof eigenlijk, want ik vind 1973 wel een mooi jaar.

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] de toegezegde toelichting heeft hij ons nog niet gegeven. Ik attendeerde hem eerder hierop in mijn blog over aflevering vier (‘Je gaf vorige week aan dat je de keuze voor het gebruik van de verleden tijd zou toelichten […]


Geef een reactie

