Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Wordt vervolgd! (3)

with 2 comments

Het feuilleton van Ronald Giphart is in volle gang. Vorige week deel 1, Sapere Aude, de kennismaking. Giphart laat er geen gras over groeien en stort de lezers als het ware in het diepe. Na een nog vrij rustige inleiding over het corpsleven, schakelt hij een tandje op en al gauw somt hij de vernederingen die de feuten (Giphart spreekt van novieten, een term die ook logisch klinkt, maar die ik niet ken, maar wel lekker rijmt…) ondergingen. Wat mij hierbij opvalt is het gebruik van de verleden tijd. Hierdoor leest het eerste deel als een aaneenschakeling van gebeurtenissen, maar Giphart is kundig genoeg om er geen ‘en toen’ verhaal van te maken.

In zijn schrijfverslag schrijft hij: “Omdat ik het einde nog niet rond heb, besloot ik voor deze eerste aflevering een scène te kiezen uit het verleden van de hoofdpersonages. (…) Het zogenaamde exordium, de inleiding van een verhaal is niet onbelangrijk. Ik koos voor een ‘exordium ex abrupto’, wat in de retorica zoveel betekent als vrij bruusk naar de kern van de zaak gaan’.” Misschien is het dan ook wel logisch om de verleden tijd te gebruiken.

Gisteren verscheen deel 2, De Joris van Spilbergen, over de vriendschap van de hoofdpersonen en hun tijd in een studentenhuis. “De jaren aan de ‘Jee van Es’ hebben de vijf studentes gevormd. Huishond Timmy werd er overreden.” Deel 2 is eigenlijk een voortzetting van de introductie en ook hier is het grootste deel in de verleden tijd geschreven. Ik merk dat mijn enthousiasme voor het feuilleton licht is gedaald. Uiteraard is een inleiding noodzakelijk, maar ik had meer vuurwerk verwacht en een sprong naar het heden.

In zijn schrijfverslag legt Giphart uit: “Aanvankelijk wilde ik dit hoofdstuk anders beginnen, namelijk door het verhaal direct zeventien jaar na de vorige bijdrage te plaatsen, maar voor mijn gevoel ging dit te snel.” Aha, denk ik, ok, het is een weloverwogen keuze van de schrijver, dat respecteer ik.  Wat enigszins knaagt is een opmerking van de schrijver op de Facebookpagina van het feuilleton van vorige week zondag. Hij schreef toen “Ik ga hier geen gewoonte van maken, maar ook deze week heb ik mijn bijdrage op zondagavond al af.” Misschien kon hij door tijdgebrek niet anders dan nog even in het verleden blijven hangen? Enfin, de laatste alinea belooft wat dat betreft verbetering, want die is geheel in de tegenwoordige tijd geschreven en maakt dat ik toch weer uitkijk naar het volgende deel.

Nu ik erover nadenk, ben ik nog steeds rete-enthousiast. Hoe geweldig is het dat je inzicht krijgt in het schrijfproces. Dat je een kijkje in de keuken van een schrijver mag nemen? In de kantlijn van deel 1 is een geschrapt fragment te lezen en in de kantlijn van deel 2 een reactie van Gipharts redactrice. Vooral haar opmerking “Lunchpakketjes maak je niet voor een week” vond ik hilarisch. Lekker droog, de spijker op de kop. In het boek, mocht het ooit zover komen, zal dat zinnetje veranderd zijn.

Ook mooi vind ik de toelichting bij het woord wanbof. “Geregeld schrijf ik onbekende woorden op in de hoop ze kwijt te kunnen in een verhaal. Waar ik het woord ‘wanbof’ vandaan heb, weet ik niet meer. Het is een synoniem voor pech, strop, tegenvaller, tegenslag, tegenspoed, misère, zeperd en het Franse woord déveine.” Ik kan niet wachten tot dat woord raakt ingeburgerd. Dat premier Rutte bijvoorbeeld voor de snorrende camera’s zegt: ‘Het is enorme wanbof, dat Merkel niet naar mijn ideeën wilde luisteren.’ Prachtig lijkt me dat.

Written by thehotstepper

september 23, 2012 bij 9:25 am

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] twee gaf ons het woord ‘wanbof’, het vierde deel gaf ons ‘Bubbuvuddu’ en dankzij editie zes leerde ik het Griekse woord […]

  2. […] ze het allebei wel goed. (Sinds ik het begrip ‘een kijkje in de keuken van een schrijver in Wordt Vervolgd! (3) introduceerde en collegablogger Etienne Stekelenburg zijn blog De Keuken van Giphart noemde lijken […]


Geef een reactie

