Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Haast

leave a comment »

‘Ik moet gaan, vind je het erg?’ Ze kijkt naar me op met haar grote bruine ogen. Ze heeft haar ontbijt half op en ik sta met mijn tas in mijn handen naast de keukentafel, klaar om te vertrekken. ‘Nou gezellig, hoor’ Ik geef aan een kus op haar voorhoofd. ‘Tot vanavond. Ik moet me haasten, want ik heb om negen uur een afspraak.’

Terwijl ik met een stevig tempo door de stad fiets, rode verkeerslichten negerend als de situatie dat lijkt toe te laten, ben ik in gedachten al op mijn werk. Alleen de smaak van koffie achter op mijn tong herinnert me vaag aan het ontbijt. Vandaag wordt een drukke dag en ik heb er zin in. Vlak voor het vertrek van mijn trein arriveer ik op het station. Gelukkig vind ik snel een lege fietsenklem om mijn fiets te stallen en ik hou nog net genoeg tijd over om een krantje mee te pikken.

Op de automatische piloot boor ik mezelf bijna in de hekken die de opgang naar mijn perron versperren. Waar zou mijn trein dan staan? Op goed geluk loop ik verder en haast me langs een bord met mijn bestemming de trappen op. Als ze hem nog tonen, kan hij nog niet weg zijn, schiet het door mijn hoofd. Hijgend kom ik boven. Een zweetdruppel baant zich een weg langs mijn ruggengraat.

De trein staat er nog, maar is ongeveer naast diergaarde Blijdorp geparkeerd. Alleen de achterste deur is nog open. Waarschijnlijk uit coulance voor de reizigers die net als ik verrast en dus te laat zijn. Als lemmingen drommen ze naar binnen. Er klinkt een fluitsignaal. Halverwege de trein en de trap hou ik halt, haal diep adem en leg me erbij neer dat ik me voor niets heb gehaast.

In gedachten zie ik mijn meissie zitten aan de keukentafel. Wat zag ze er mooi uit, zelfs – of juist – toen ze boosheid of teleurstelling veinsde omdat ik haar alleen achterliet. Wat had ik graag nog een kopje koffie met haar gedronken. Achteraf gezien had dat gemakkelijk gekund, maar achteraf kijk je een koe in zijn kont, denk ik terwijl ik de achterlichten van de trein kleiner en kleiner zie worden.

Terwijl ik me in Metro verdiep, wordt het ongemerkt drukker op het perron. Forenzen melden zich voor de trein van vijf over. Het informatiebord geeft inmiddels +10 aan en ook de reizigers voor de trein van tien voor half arriveren. Als ik opkijk van mijn krantje is het contrast tussen het lege spoor en het overvolle perron als dag en nacht, zwart en wit, yin en yang.

Ik sluit mijn ogen en haal diep adem. Wederom zie ik mijn meissie. In haar lavendelblauwe nachtkleding ziet ze er uit als een heilige. Ze kijkt me liefdevol aan, sluit dan haar ogen en schudt zachtjes haar hoofd. Wat bedoelt ze? Het geeft niet? Maak je niet druk? Ik volg haar raad op en adem nog eens diep. Tien tellen in, tien tellen uit. Terwijl ik mijn ogen open, zie ik de trein aankomen.

De mensen om mij heen veranderen in drukke mieren, bezige bijen die door elkaar krioelen om een strategisch plekje te zoeken. Ik volg een klein mannetje in een lange beige regenjas. Hij heeft een kaal hoofd, dat is omkranst met haar. Terwijl hij zich schichtig, maar doelbewust een weg baant door de drukte dwarrelt een lange pluk haar, die hem net als ik nauwelijks kan volgen langs zijn gezicht. Dan houdt hij stil vlak bij een deur van een eersteklaswagon en vlijt  zijn comb over op zijn glanzende schedel. Gedurende het uitstappen van de passagiers schieten zijn oogjes voortdurend van links naar rechts. Het liefst zou hij tegen de stroom in vast instappen.

Geamuseerd merk ik op dat ik van zijn stress rustiger lijk te worden. Even overweeg ik om ook deze trein aan mij voorbij te laten gaan, maar we staan als haringen in een ton en met de massa mee bewegen kost waarschijnlijk de minste energie. Ik laat me dus zonder haast meevoeren het wachtende treinstel in en vind er wonder boven wonder een vrije stoel. Even verderop staat het mannetje zich te verbijten in het gangpad. Haastige spoed blijkt vandaag inderdaad niet zo goed.

Written by thehotstepper

september 21, 2012 bij 11:17 am

Geef een reactie

