Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Als wij niet willen nadenken

leave a comment »

Gisterenavond zat ik Freek de Jonge te kijken, Stemming 4: Miereneuken. Het was het enige wat ik nog aankon op verkiezingsgebied. Wat een overkill, maar vooral ook wat een kaalslag. En dan te bedenken dat dankzij Rutte ‘pas’ drie weken voor de verkiezingsdatum kon worden gedebatteerd. Je zou alleen daarom al op die man stemmen. Gelukkig zijn er voldoende andere redenen om het niet te doen…

Maar goed, ik zat dus naar de zestig minuten durende monoloog van Freek te luisteren. Het was een verademing om eens iemand over politiek te horen vertellen, zonder interrupties en opmerkingen van tegenstanders als ‘onzin’, ‘u liegt’, ‘dat is niet waar’ of  ‘dat kunt u niet waarmaken’. Ergens in het begin zij Freek iets, wat me raakte. Ik heb het meteen  opgeschreven en er een tegeltje van gemaakt. Hij zei vertelde over een theatervoorstelling die hij zou hebben bijgewoond met 7 man in een zaal met een capaciteit van 700 mensen en waar geen touw aan vast te knopen was, ermee insinuerend dat het terecht is dat subsidie voor dergelijke kunstuitingen wordt gekort. Hij was het er zelf niet mee eens, maar het zette mij aan het denken.

Ik dacht aan Earth Overshoot Day. Tot voor kort had ik geen idee wat dat was en hoefde ik daarover niet na te denken, maar dankzij Marianne Thieme weet ik het nu wel en vraag ik mij af, of ik het me kan permitteren Struisvogelpolitiek te bedrijven? Dit jaar viel EOD op 22 augustus. Het is de dag dat in het kalenderjaar dat waarop de mensheid net zoveel grondstoffen heeft gebruikt als de aarde in één jaar kan opbrengen. Een ongemakkelijke waarheid, om met Al Gore te spreken. Ik moet er tenslotte ook niet aan denken dat ik elke maand na 20 dagen geen geld meer heb… Ik zou dan echt iets moeten veranderen aan mijn levensstijl en niet weinig ook. Ik zou met een begrotingstekort zitten van 35%. Veel mensen zouden dat dan weer onbegrijpelijk vinden. ‘Hoe krijg je het voor elkaar, Theo?’, zouden ze me vragen.

‘Je verdient goed, hebt een leuk, niet al te duur huis. Je hebt een OV kaart en een telefoon van je baas en je auto is afbetaald en afgeschreven.  Waar ben je mee bezig? Hoe kan het dat je het zo ver laat komen?’ Wedden dat ze me zouden aanraden om bewuster om te gaan met mijn uitgaven? Om eerst na te denken, voordat ik doe? Om de mij zo vertrouwde levensstijl te herzien? Ik zou er in ieder geval over moeten nadenken, daarover zal iedereen het met mij eens zijn. En zo zijn we weer terug bij wat Freek gisteren zei. We ontkomen er niet aan om na te denken over het onbegrijpelijke, omdat we het anders nooit zullen begrijpen. Hoewel de context verschilt, durf ik de parallel met de hedendaagse politiek wel te trekken.

Als wij gaan stemmen, geven we een select gezelschap mandaat om voor ons na te denken en voor ons beslissingen te nemen. We vragen hen dan ook om na te denken over gevolgen die wij zelf niet kunnen overzien. Wij vragen hen om na te denken over zaken die ons petje te boven gaan, die voor ons onbegrijpelijk zijn. En we hopen, dat als de grote denkers uitgedacht zijn, ze ons kunnen laten begrijpen waarom ze hebben bedacht wat ze hebben verzonnen. En dat zij dat dan vaak op onbegrijpelijke wijze proberen en dat wij daar dan weer over moeten nadenken om het te begrijpen… Afijn, daaraan moest ik denken, toen ik naar Freek de Jonge zat te luisteren gisteren.

Geef een reactie

