Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Wordt vervolgd!

with 2 comments

Hoera, het feuilleton is terug! Vanaf 15 september zal een romanfeuilleton van de hand van Ronald Giphart in het V-katern van de Volkskrant verschijnen. Giphart keert daarmee volgens eigen zeggen terug naar de kern van het schrijverschap. In een interview met Aimée Kiene in de Volkskrant van 1 september j.l. zegt hij hierover: ‘Ik ben onlangs gestopt als columnist. (…) Ik schreef drie columns per week, waardoor ik er continu mee bezig was, maar tegelijkertijd voor mijn gevoel niet genoeg produceerde. Ik wilde terug naar mijn core business. (…) Dat is niet het schrijven van korte verhalen of stukjes, dat het ik nooit gedaan. Ik schrijf romans.’

Ik loop enorm warm voor het idee en verheug me nu al op deel 1. Nog twee weken wachten en ondertussen op Facebook aankijken welke van de drie concepten die de schrijver heeft bedacht wordt gekozen. Dat vind ik het mooie aan een feuilleton; je kunt niet anders dan afwachten en ondertussen borrelt en het gist het plot. Vroeger, toen het feuilleton in de oorspronkelijke, geschreven, vorm nog populair was, hield het de mensen een week bezig. Waar zou die schrijver nu weer mee komen? Zelfs ongeletterden hield het in de ban, want er was altijd wel iemand bereid om voor te lezen. Terwijl de lezers en toehoorders een week lang discussieerden over het verhaal, de wending en het mogelijke plot, werkte de schrijver aan een nieuw deel en liet zich daarbij mogelijk beïnvloeden en inspireren. Ik kan niet wachten om dit proces zelf mee te mogen maken.

Hopelijk wordt het feuilleton van Giphart straks ook onderwerp van gesprek op maandagmorgen in de trein op weg naar het werk, of bij de koffieautomaat, in de lunchpauze en ’s avonds aan de bar. Ik zou het toejuichen als Nederland, in de ban van nieuwe ontwikkelingen blijk geeft van interesse in een geschreven verhaal en van verbeelding die verder gaat dan voorgekookte scènes in soaps (het moderne feuilleton) als GTST. Het feuilleton als hersengymnastiek. Wat is er ook al weer gebeurd, wat ging er vooraf en hoe zal het verder gaan? Ik kan niet wachten op de verontwaardiging van hen wiens favoriete karakter een hak wordt gezet, terwijl tegenstanders van hetzelfde karakter triomfantelijk met de krant in hun hand betogen dat zij het wel wisten, dat Giphart niet anders kon, dat het tijd werd, etc.

Het interessante aan dit experiment, want zo zie ik het, is ook dat door media als Twitter en Facebook de schrijver niet ontkomt aan de reacties van zijn lezers. Hoeveel invloed zullen de lezers kunnen pakken? Allereerst bepalen zij het onderwerp door hun  keuze voor het uiteindelijke concept, Wijnfeest, Genoteerde geheimen of Aanstormend talent. Beperkt de hype zich straks tot de gewone mens, of gaat Albert Verlinden op maandagavond in RTL Boulevard bekende Nederlanders opbellen en naar hun mening vragen over de ontwikkelingen in het feuilleton? Gezien de enthousiaste reacties op de Facebookpagina van het feuilleton zou het zomaar kunnen. Een greep uit de comments leert dat elk van de drie ontwerpen niet anders dan succesvol kan zijn:

Over Geheimen van vriendinnen: ‘Venijnige steken onder water tijdens ‘gezellige’ etentjes aan tafel, dronken onthullingen… Festen op Vlieland!’

Over Wijnfeest: ‘… zwanger van echt drama; wreed en pijnlijk, hoeveel er ook gefeest en gedronken wordt. Ik proost op wijnfeest.’

Over Schoenen: ‘Een druk die ze beiden niet aan kunnen.’

Written by thehotstepper

september 2, 2012 bij 10:40 am

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] week schreef ik in Wordt vervolgd! ‘Hoera het feuilleton is terug!’. Inmiddels zijn er nieuwe ontwikkelingen. Het […]

  2. […] betere kennismaking met de dames, bijzonder informatief. Ik geniet. Dit voldoet enorm aan mijn verwachting!  Al verwacht ik niet veel te hebben aan de informatie over drooglopen, over artikel 4 en 5 uit de […]


Geef een reactie

