Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Salade de Gésiers

with one comment

Mevrouw Stepper is eten bij een vriendin in Breda, dus ik heb het rijk alleen. Tijd om eens wat te experimenteren in de keuken dus. Wat te denken van een lekkere salade uit de Franse keuken? Het blikje Gésiers confits de Canard gras staat wat mij betreft al te lang in de kast en aangezien ik het toch alleen moet opeten, kan ik dat net zo goed vanavond doen. Van de nood een deugd maken heet dat geloof ik.

Om te beginnen schenk ik mezelf een fijn glas Pastis in. Het is niet bedoeld om moed in te drinken, maar om in de stemming te komen. Uit de speaker van de Bose Wave klinken de vrolijke noten van Toots en de Maytals. Om Dalida op te zetten voor een potje koken met de Franse slag gaat me nou weer net te ver. Ik hou het wel op ingrediënten uit het land van Marianne en Sansculot. Om de salade te begeleiden staat er een cru uit de Beaujolais te antichambreren. Ik hoop dat de mosterd in de dressing mijn Saint Amour overeind laat. Deze fijne, evenwichtig wijn van Gamaydruiven gaat goed samen met orgaanvlees en gevogelte, dus ik verwacht er veel van. En terecht, zo zou later blijken, want gekoeld tot ongeveer 13 graden Celsius is ze een perfecte begeleider

Terwijl de eendenmaagjes in het vet van een eend langzaam warm worden, bak ik spekjes uit in een koekenpan en gaat het al lekker ruiken in de keuken. Ik snij een grote trostomaat in middelgrote stukjes die ik bij de mesclun voeg, een mengsel van diverse sla en andijviesoorten, die in de Supermarkt in Nederland heel fantasieloos als Slamix wordt verkocht. Voor de smaak voeg ik er een fijn gesnipperd sjalotje bij. Husselen maar en terug naar de Gésiers, die inmiddels zijn afgekoeld tot lauwwarm.

Hoewel we heus wel weten dat het om orgaanvlees gaat, hoeven we dat natuurlijk op het bord niet te zien. Ik snijd de maagjes daarom in kleine stukjes, die ik op de sla leg. Beetje uitgebakken spek erbij en bijna klaar… Tijd voor de dressing. We maken er een stevige van, in de pan van de uitgebakken spekjes mengen we een paar flinke scheuten olijfolie met het spekvet, een flinke eetlepel mosterd en een scheutje wijnazijn. Even roeren  met een vork of een garde tot een homogene substantie en hoppsakee, over de salade ermee. Om het af te maken strooi ik er wat walnoten over en voilà!

Daar zit ik dan met een veel te grote salade voor mij alleen. Gelukkig weet ik nu hoe ik het moet klaarmaken. Het resultaat mag er wezen. Dus mocht er net als ik een dappere ziel alleen zijn vanavond, die zin heeft in een Salade de Gésiers de Canard, dan is die van harte welkom. Met liefde wil ik delen. Er zit zelfs nog een staartje Saint Amour in de fles.

Written by thehotstepper

september 2, 2012 bij 5:49 pm

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] recept voor Salade de gésiers ga ik niet opnieuw uitleggen. Daarvoor verwijs ik naar mijn vorige blog over dit onderwerp. Omdat ik echter eendenmaagjes overhield – Zonde! – bedacht ik wat […]


Geef een reactie

