Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

De bodem

leave a comment »

Sporten doe je voor je lol. Zo zou het in ieder geval moeten zijn. Toch zijn er mensen die moeten sporten om in vorm te blijven. Vormbehoud is dan nodig omdat zij anders (lichamelijke) klachten krijgen. Helaas behoor ik tot de laatste categorie. Zodra ik stop met sporten is het een kwestie van tijd, voordat mijn rug, nek en schouders pijnlijk duidelijk maken dat ze onderhoud nodig hebben. Omdat ik dat moment zo veel mogelijk wil voorkomen en tenminste wil uitstellen, dwing ik mezelf om regelmatig te sporten in een fitnessruimte en dan ook de door mijn fysiotherapeut aangeraden oefeningen uit te voeren.

Leuk is anders. Vooral als het lekker weer is en de terrasjes die ik onderweg naar huis passeer naar mij roepen, mij wenken en ronduit voor mijn fiets lijken te springen. Het vergt dan behoorlijk veel wilskracht om niet hieraan toe te geven en discipline om thuis mijn sporttas te pakken en mij in een warme gymzaal in het zweet te werken. Ik heb daarom voor mijzelf een regel ingesteld: max een uur of anderhalve liter water.

Voordat ik met de training begin, vul ik een fles van anderhalve liter met water. Het ding werkt als een soort zandloper. Tijdens het trainen neem ik af en toe een slok en zo hou ik enigszins bij hoever ik ben. Mocht ik in een flow komen en na een uur nog met plezier aan de gewichten hangen, dan is het moment dat ik de bodem bereik na een laatste slok voor mij het signaal om te stoppen. Ik heb dan het onderste uit de kan gehaald. Erg vaak komt dit niet voor, moet ik bekennen. Meestal heb ik voordat ik de fles heb leeggedronken al menige blik op de klok geworpen en zorg ik dat ik na een uur klaar ben.

Hoe dan ook, ik ben blij met mijn systeem. Door van mijzelf niet te lang te hoeven sporten, kan ik het beter opbrengen om regelmatig te gaan en de regel maakt het voor mij eenvoudig te controleren dat ik niet over de schreef ga. De afgelopen keren viel me op dat ik de regel op tweeërlei manieren gestand doe. Het was zo warm dat ik meer zweet en dus sneller drink. Na exact een uur is de fles leeg en mag ik stoppen, zonder dat ik met mijn geweten in de knoop kom. Na max een uur én anderhalve liter water ben klaar.  I love it when a plan comes together!

Written by thehotstepper

augustus 14, 2012 bij 1:33 pm

Geplaatst in column

Geef een reactie

