Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

De nieuwe Nieuwe

leave a comment »

Ik ben gek op vis. In mijn pauze ben ik dan ook geregeld bij een visboer te vinden. Ik eet daar dan bijvoorbeeld een broodje makreel of sprotfilet of haring. Die laatste zonder brood. Gewoon naturel, ook geen uitjes of zuur. Dat is aan mij niet besteed. Het visje daarentegen… Je mag me er bij wijze van spreken wakker voor maken. Er gaat niets boven een lekkere haring en helemaal niets boven de Hollandse Nieuwe.

Ik was daarom vandaag blij verrast met de reclameposter bij de Haringkoning: Probeer nu onze nieuwe Nieuwe Haring! De affiche deed haar werk. Ik was geprikkeld en nieuwsgierig naar wat er nieuw kan zijn aan Nieuwe Haring. Dus toen ik aan de beurt was zei ik ‘Doe mij die maar’, terwijl ik naar de advertentie wees. ‘Een nieuwe Nieuwe voor deze meneer’, riep het meisje over haar schouder naar de eigenaar, een reus van een vent, die even verderop met bebloede en beschubde schort de lekkernij schoonmaakte. Hij knikte en wandelde naar de toonbank.

Het ene moment zag ik hem een gigantisch exemplaar uit een apart tonnetje aan de staart opdiepen, het volgende moment zag ik sterretjes. De kolossale man had me met de haring een daverende kaakslag gegeven. Ik knipperde met mijn ogen en wreef over mijn pijnlijke wang. De haringkoning, stond inmiddels weer fluitend achter zijn tafel visjes schoon te maken. ‘Da’s twee euro vijftig’, zei het meisje. Ik keek haar verdwaasd aan. Even was ik te beduusd om iets te zeggen, toen ik hoorde mezelf stamelen: ‘W-wat, wie, waarvoor?’ Ze glimlachte: ‘U bestelde net toch onze nieuwe Nieuwe? De Badr-Haring?’

Written by thehotstepper

augustus 8, 2012 bij 10:31 am

Geef een reactie

