Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Hotmail

leave a comment »

Ik word oud. Of beter nog, ik ben oud aan het worden. Ik kan me nog levendig de tijd herinneren van telefoons met draaischijf, langspeelplaten, cassettebandjes en de opkomst van internet. Bij nieuwe ontwikkelingen liep ik nooit voorop. Lang na de introductie van CD’s kocht ik nog singles en LP’s. Het ontbreken van een CD-speler in huis had daarmee zeker iets van doen en dat had te maken met gemakzucht.

Dezelfde gemakzucht deed mij, toen er al wel internet was maar geen breedband (we maakten verbinding via een telefoonlijn, inbellen heette dat) een Hotmail adres aanmaken. Ik had inmiddels de schoolbanken verruild voor kantoor. Daar was halverwege de jaren ‘90 wel internet, maar niet alle medewerkers kregen automatisch een e-mailadres. Een vriendin zei me toen om Hotmail te nemen, zodat ze mij van haar belevenissen op vakantie op de hoogte kon houden . Internationaal bellen of sms’en was in die tijd onbetaalbaar, maar de opkomst van GSM had wel een behoefte aangewakkerd om te allen tijde contact te kunnen leggen.

Of het nostalgie of wederom gemakzucht is, dat laat ik gemakshalve in het midden, maar dat e-mailadres bestaat nog steeds. Gebruiken doe ik het niet en ik check de inbox  sporadisch, voor het geval een oude bekende contact met me zoekt en om spamberichten, die onverminderd blijven binnenkomen, te verwijderen. Eigenlijk kan ik dus inmiddels best zonder Hotmail en bovendien ontvang ik voldoende berichten via mijn andere vier of vijf mailadressen.

Dus waarom was ik van de week dan geschokt, toen ik op de voorpagina van Spits het ANP-bericht met de titel Microsoft gaat stoppen met Hotmail las? Met open mond en ogen zo groot als schoteltjes staarde ik naar de kop en voedde mijn verontwaardiging met de mantra ‘Ze stoppen met Hotmail-dat kan niet’. ‘Ze stoppen met Hotmail-dat kan niet’. Ik ben inmiddels bijgekomen van de klap en ik denk nu dat de oorzaak van mijn ongeloof nostalgie was. Mijn schouders ervoor ophalen zou net iets te gemakkelijk zijn.

Written by thehotstepper

augustus 5, 2012 bij 10:11 am

Geplaatst in column

Tagged with , , , , , ,

Geef een reactie

